Verpakte kip in de koeling van een supermarkt van de Albert Heijn. Foto: ANP
In dit artikel
Het Beter Leven-keurmerk is hard op weg om de nieuwe standaard te worden voor reguliere kip in de supermarkt.
Aldi sluit nu aan bij Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl. De vijf grootste formules kiezen daarmee voor vers kippenvlees met minimaal 1 Beter Leven-ster vanaf 2023. Supermarkten stappen af van eigen keurmerken voor dierenwelzijn. Voor retailers lijkt Beter Leven een ideaal keurmerk. De eisen zijn voor elke producent gelijk en transparant. Dat maakt grotere volumes mogelijk, maar betekent ook dat het niet per se van één leverancier afkomstig hoeft te zijn.
Nadruk op Nederlandse herkomst
En zolang het vlees met dat keurmerk vooral uit Nederland afkomstig is, past het prima in die andere trend: Meer nadruk op de Nederlandse herkomst van producten. Voorbeelden zijn de ‘Beter voor‘-concepten van Albert Heijn en Boerentrots van Plus. In die zin sla je als retailer meerdere vliegen in een klap. Beter voor dierenwelzijn en nog uit Nederland ook.
Bijna de volledige kipverkoop in supers onder Beter Leven gaat om forse hoeveelheden
2023 lijkt dan nog ver weg, maar nadert snel. In die tijd moet er nog veel gebeuren. Bijna de volledige kipverkoop in supers onder Beter Leven gaat om forse hoeveelheden. Dat betekent aanpassingen bij slachterijen, maar vooral ook bij de vleeskuikenshouders waar de kip uiteindelijk geproduceerd moet worden. En daar zijn nog wel wat knelpunten. Vooral de overdekte uitloop vergt forse investeringen per bedrijf. Tegelijkertijd mogen er minder kippen in een stal en als je aanpassingen moet doen, is het nu maar de vraag of je daar een vergunning voor krijgt. Dat is dus een forse uitdaging voor de gehele keten die niet benoemd worden in de trotse aankondigingen van de supermarkten.
Ander prijskaartje
Het is dan ook te hopen dat een ander verschijnsel uit de retail uitblijft bij de combinatie van dierenwelzijn en herkomst. Zoals ‘op de kleintjes letten’, of ‘twee halen, een betalen’. Beter Leven is een geweldige kans om dierenwelzijn te verbeteren op een transparante manier. Daar hangt echter wel een ander prijskaartje aan en dan geldt ook een ander devies: ‘Boter bij de kip’ graag.