Foto: Canva
De bijsmaak van ontbossing speelt Braziliaanse rundvleesproducenten steeds meer parten.
Nu maakt ook de Duitse Aldi bekend af te willen van deze import. Andere supermarkten in West-Europa gingen de Duitse discounter al voor, zoals Carrefour, Sainsburyâs en ook Albert Heijn en Lidl.
Directe aanleiding was een onderzoek van ngo Mighty Earth in samenwerking met journalistenplatform Reporter Brasil. Zij legden bloot hoe bos- en natuurgebieden in Amazonia en Pantanal ontgonnen worden ten behoeve van rundveehouderij en vleesexport. Brazilië is de grootste exporteur daarvan ter wereld.
Kwaliteit en prijs rundvlees
De gebeurtenissen bevestigen niet alleen hoe invloedrijk ngoâs kunnen zijn. Ze geven ook aan hoe belangrijk ethische overwegingen van consumenten toch kunnen zijn. Natuurlijk zit er een aspect aan van symboolpolitiek â Brazilië is wel âs werelds grootste rundvleesexporteur, maar landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn geen grote importeurs. Aldi bijvoorbeeld haalt toch al 85% van zijn rundvlees uit Duitsland.
Maar het zegt wel wat. Zorg om het regenwoud is maar een van de vele âzachte onderwerpenâ waar de consument zich door laat sturen. Harde onderwerpen zoals kwaliteit, maar vooral prijs blijven belangrijk, maar zijn lang niet meer het enige. Consumenten hechten ook belang aan zaken als klimaatimpact, dierenwelzijn, de afvalberg en CO2-uitstoot. Supers kunnen daar niet aan voorbijgaan. Als de klant dan al niet uit zichzelf wegloopt, is er de kans van gerichte campagnes van ngoâs. En zo zie je dan ondanks alle scepsis die daarover bestaat, toch een soort van de sturing vanuit de markt op andere punten dan alleen financiële.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst