Foto: ANP
In dit artikel
Het Britse warenhuis Marks & Spencer, dat een groot deel van de omzet uit dranken en voeding haalt, schrapt weer 7.000 banen om zich aan te passen aan de coronacrisis. “De vooruitzichten blijven somber en we moeten voorzichtig blijven,” zegt topman Steve Rowe.
Marks & Spencer heeft net een overeenkomst gesloten met onlinewinkelier Orcado voor de levering van alle via dat kanaal verkochte levensmiddelen. Marks & Spencer hoopt daarmee in te spelen op het nog altijd snel groeiende online bestellen van de boodschappen.
Online verkopen levensmiddelen groeit
Marktonderzoeker Kantar heeft net meegedeeld dat het aandeel online bij levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk is gestegen naar 13,5%. Marks & Spencer en Orcado gaan ook samen 500 nieuwe voedings- en drankenproducten aan hun aanbod toevoegen.
Thuiswerken
Maar Marks & Spencer is ook één van de bedrijven die sterk getroffen zijn door het thuiswerken. Het bedrijf heeft enkele honderden kleine winkels op stations voor de trein en metro en op luchthavens. Daar is de omzet door de coronacrisis grotendeels weggevallen.
De Britse regering heeft grote bedrijven al enkele malen opgeroepen om het personeel weer naar kantoor te laten komen om de horeca, broodjeszaken en andere winkels in de stadscentra te redden, maar daar wordt weinig gehoor aan gegeven.