Skip to content

Britse consument koopt een stuk minder vlees

Britse gezinnen proberen zoveel mogelijk te besparen op de dagelijkse boodschappen.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: Canva premium

Foto: Canva

Britse gezinnen worden geconfronteerd met forse kostenstijgingen en proberen zoveel mogelijk te besparen op de dagelijkse boodschappen.

Dat gaat vooral ten koste van vlees, blijkt uit recente cijfers van het landbouwschap AHDB. In de drie maanden tot half april gaven de Britten gezamenlijk € 1,2 miljard uit aan rundvlees of daarvan gemaakte producten. Dat was 8,5% minder dan een jaar eerder. In volume was sprake van een daling met 13,8%, terwijl dat bij de duurste stukken braadvlees 18,1% was. Ook aan goedkopere producten als gehakt en hamburgers werd er echter aanzienlijk minder verkocht. Bij meestal duurdere lamsvlees kwam de daling in volume uit op 22,6% en in waarde op 15,8%.

Minder bacon

Varkensvlees blijkt de dans niet te ontspringen want daar werd in die drie maanden met € 1,52 miljard (7,3% minder) aan uitgegeven, terwijl de daling in volume uitkwam op 10,3%. Hier krijgt bacon de zwaarste klappen door wat AHDB noemt ‘een daling in de frequentie van de aankopen’. Ook worstjes, die vaak met bacon bij het British breakfast horen, werden een stuk minder gekocht dan een jaar geleden. Het schap signaleert daarbij dat vers of diepvries varkensvlees vooral minder wordt gekocht door jonge gezinnen. AHDB geeft overigens geen gegevens voor kip, want dat behoort niet tot haar werkgebied.

Van A-merk naar huismerk

Meer dan de helft van de Britse consument is in de supermarkt ook overgestapt van A-merken op de huismerken van die winkels. Twee op de vijf gezinnen laten hun gebruikelijke supermarkt nu ook links liggen en gaan naar de Aldi of de Lidl. Een onderzoek van Retail Insight onder 1.000 gezinnen laat zien dat 69% van hen meer prijsbewust is, althans zegt dat te zijn. In de leeftijdsgroep 18 tot en met 24 jaar neemt dat percentage toe tot 74%. Een opvallend hulpmiddel daarbij is meer in geld te betalen en de plastic card in je zak te houden. Eén vijfde van de Britse consumenten ofwel 6 miljoen mensen die vroeger alles met een kaart afrekenden, betaalt nu vaker contant om de uitgaven onder controle te houden.

Kosten levensonderhoud fors gestegen

Dat alles heeft te maken met het feit dat de kosten van levensonderhoud in het Verenigd Koninkrijk nog sterker stijgen dan elders in Europa. Behalve de snel omhoog schietende prijzen voor levensmiddelen zijn ook de belastingen en de sociale verzekeringspremies recent verhoogd, terwijl gezinnen soms honderden euro’s per maand meer kwijt zijn aan de energierekening.

Volgens de laatste gegevens van het Office for National Statistics bedroeg de inflatie bij de foodprijzen in april vergeleken met een jaar geleden 5,9% en kwam de overall inflatie uit op 6,9%. Dat was voor de Bank of England vorige week ook reden de rente voor de tweede keer te verhogen, wat de rekening met name voor huiseigenaren maar zeker niet voor hen alleen weer hoger maakt.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur