Skip to content

Britse consument let noodgedwongen minder op voedselveiligheid

Vanwege de hogere prijzen voor energie schakelen sommige Britten de koelkast of diepvries uit om elektriciteit te besparen. Dat kan de voedselveiligheid in gevaar brengen. Een beter idee is overstappen op blikvoeding.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Britse consument let minder op voedselveiligheid premium

Britten eten vanwege de energiecrisis vaker levensmiddelen die over de datum zijn, terwijl 18% de – gevulde – koelkast of diepvriezer regelmatig uitschakelt om elektriciteit te besparen. – Foto: Canva

Vanwege de hogere prijzen voor energie schakelen sommige Britten de koelkast of diepvries uit om elektriciteit te besparen. Dat kan de voedselveiligheid in gevaar brengen. Een beter idee is overstappen op blikvoeding.

De Britse consument, die meer nog dan elders kampt met een explosieve stijging van de kosten van levensonderhoud, maakt zich steeds meer zorgen over zijn dagelijkse eten. 40% weet niet zeker of ze de volgende week nog wel voedsel kunnen kopen. Daarnaast slaat één op de drie maaltijden over of zet minder eten op tafel uit geldgebrek. Dat leidt er ook toe dat veel consumenten levensmiddelen eten die over de gebruiksdatum zijn, terwijl 18% de – gevulde – koelkast of diepvriezer regelmatig uitschakelt om elektriciteit te besparen.

Koelkast kan helpen geld te besparen

Dat blijkt uit een enquête van de Food Safety Agency, de Britse tegenhanger van de NVWA. Directeur Emily Myles: “We weten dat veel mensen bezorgd zijn of ze nog wel hun eten kunnen betalen. Ons onderzoek laat ook zien dat mensen manieren vinden om waar mogelijk geld te besparen. Maar het is geen goed idee om de koelkast uit te zetten of producten die over de datum zijn toch te gebruiken, want dat maakt de kans groter dat je ziek wordt door voedselvergiftiging.” Myles voegt er direct aan toe dat die koelkast juist kan helpen om geld te besparen. Door de koelkast goed koud te houden, 5 graden of lager, voorkom je dat bacteriën op voedsel zich kunnen vermenigvuldigen en blijft het eten zo lang mogelijk goed. Ook het invriezen van voedsel dat tegen de gebruiksdatum aanloopt, kan voedsel en geld besparen.

Verkoop voeding in blik stijft fors

De zorgen over de hoge kosten leiden ook in snel tempo tot ander koopgedrag. Al eerder meldden foodbedrijven als Hilton Foods dat die veranderingen nog sneller gaan verwacht. Dat wordt ook bevestigd in een onderzoek door innovatieconsulent KICR in opdracht van Princes, fabrikant van visproducten in blik. In het Verenigd Koninkrijk worden, vergeleken met een jaar geleden, bijna 20% meer blikken soep en 8% meer tomaten in blik verkocht. Eén op de drie ondervraagden stelt ook meer naar blikgroente te kijken. Niet alleen om kosten te besparen maar ook om geen voedsel weg te hoeven gooien. Veel consumenten doen dat ook in de veronderstelling dat het opwarmen van levensmiddelen in blik minder gas of elektra kost dan het zelf bereiden van een maaltijd.

‘Blikvoeding betaalbaar en vers’

Ruth Simpson, Group Strategy & Planning Director bij Princes: “Voedsel in blik en andere houdbare producten worden natuurlijk al vaak gekocht, maar toch weet iedereen niet alle mogelijkheden. Dat blikvoeding betaalbaar is, betekent niet dat er minder goede ingrediënten in zitten, integendeel. Die ingrediënten worden kort nadat ze zijn geleverd, ingeblikt; de optimale omstandigheden om versheid en smaak te behouden.” Volgens Simpson blijven de producten daardoor langer goed, terwijl geen conserveermiddelen worden toegevoegd. “Ook is er geen energie nodig om ze te bewaren. Je kunt blikvoeding ook goed gebruiken voor het koken van afgemeten porties. Zo kun je je gezin goede voeding voorzetten en toch op de kosten besparen”, zo promoot de topvrouw Princes.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur