Foto: Canva
De Britse voedings- en drankenindustrie wil de inname van vezels door consumenten stimuleren met het initiatief Action on Fiber.
Dat meldt de Food and Drink Federation (FDF) in de nieuwe, jaarlijks terugkerende Celebrating Food and Nutrition Week. Britten eten onvoldoende vezels, blijkt uit onderzoek dat FDF hield met Censuswide.
Productverpakkingen
Action on Fiber is een initiatief van de industrie om de kloof tussen aanbevelingen en daadwerkelijke vezelinname te overbruggen door vezelrijke diëten aantrekkelijker, normaler en gemakkelijker te maken. De betrokken bedrijven hebben een breed scala aan toezeggingen gedaan, zoals het benadrukken van vezelopties op productverpakkingen en het lanceren van nieuwe producten met een hoger vezelgehalte.
De gemiddelde vezelinname is in alle lagen van de bevolking al jaren laag
Uit het onderzoek bleek 33% van de ondervraagden op de hoogte te zijn van de aanbevolen hoeveelheid van 30 gram vezels per dag voor volwassenen. Daarnaast wist 70% niet of zeker of ze dit behalen met hun voedingspatroon of wist al dat ze niet voldoen aan de aanbeveling.
Professor Judy Buttriss, directeur-generaal van de British Nutrition Foundation: âDe gemiddelde vezelinname is in alle lagen van de bevolking al jaren laag, ondanks de goed gedocumenteerde gezondheidsvoordelen van vezels. Kiezen voor meer vezels moet een gemakkelijke en smakelijke optie zijn.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst