Skip to content

Britten maken zich meer zorgen over ‘ultra-processed food’

Steeds meer Britse consumenten zijn bekend met de term ‘ultra-processed food’.

Updated on:
Achtergrond
Food & Health
Pastasaus. Foto: Canva premium

Pastasaus. Foto: Canva

Steeds meer Britse consumenten zijn bekend met de term ‘ultra-processed food’. Eén op de drie consumenten is minder van deze voedingsproducten gaan eten.

Britse consumenten raken meer vertrouwd met de term ‘ultra-processed food’. Dat leidt er ook toe dat het wantrouwen tegen en de zorgen over dat soort bewerkte levensmiddelen toeneemt. Maar de British Nutrition Foundation (BNF) stelt dat zulke voedingswaren ‘een bijdrage kunnen leveren aan een evenwichtig dieet en drukke mensen kan helpen om gezondere maaltijden op tafel te krijgen’.

De bekendheid met en houding tegenover ultra-processed food

De Britse instelling – een ‘charity’ – beoogt onafhankelijk en op wetenschappelijke bewijzen gebaseerd advies te geven over voeding en de voedingswaarde daarvan. “Wij vertalen voedingswetenschap op engagerende en actieve manieren en werken daartoe nauw samen met mensen op universiteiten, in de gezondheidszorg, het onderwijs en het voedingssysteem.”

Die BNF herhaalde dit voorjaar een onderzoek uit 2021 naar de bekendheid met en houding tegenover ultra-processed food. Dat wordt daarbij gedefinieerd als ‘voedingswaren die zijn gemaakt met industriële processen en die vaak additieven zoals kleurstoffen, smaakstoffen, emulgatoren of preserveringsmiddelen bevatten’. Uit die enquête onder 2.300 mensen blijkt dat nu 46% bekend is met de term ultra-processed food, terwijl dat twee jaar geleden maar 30% was. Het meest genoemd (50% van de respondenten) worden kant-en-klaar gerechten, gevolgd door plantaardige vleesalternatieven (41%), in een winkel gekochte hamburgers (32%), voorverpakte ontbijtgranen met suiker (32%) en worstjes uit het vleesvak (30%).

Verder stelt een op de drie ook minder van die voedingswaren te eten vergeleken met 25% in 2021. Aan de andere kant is het aantal mensen dat ‘baked beans’, magere fruityoghurts of gesneden brood als ultra-bewerkt ziet nu fors gedaald

Gemakkelijker en sneller te bereiden

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste consumenten weliswaar vinden dat het beter is om zelf met verse producten te koken dan ultra-processed food te gebruiken, maar bijna de helft van de respondenten vindt tegelijkertijd dat een evenwicht dieet ook best wat van die levensmiddelen kan bevatten en dat die producten ook vaak gemakkelijker en zeker sneller te bereiden zijn. Op grond van die bevindingen stelt de BNF in de eerste plaats dat het raadzaam blijft minder suiker bevattende dranken, koekjes, ijs, snoepjes maar ook kip van de afhaalwinkel of dikkere pizza’s te eten.

We moeten gezond eten makkelijker en betaalbaarder maken, niet moeilijker en duurder

Woordvoerder Bridget Benelam: “Levensmiddelen zoals volkoren brood, volkoren ontbijtgranen, fish fingers, ‘baked beans’, pastasauzen met tomaten uit een potje of fruit yoghurts worden ook aangeduid als ultra-processed, maar vormen vaak een gemakkelijke en betaalbare bron voor enkele belangrijke voedingsstoffen. Het is prachtig als je met verse waren kan koken als je daarvoor de tijd hebt maar ik weet zelf, als werkende ouder, dat dat vaak geen optie is. We moeten gezond eten makkelijker en betaalbaarder maken, niet moeilijker en duurder. Gezonde bewerkte producten kiezen is een manier waarop mensen gezond eten in hun leven kunnen inpassen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur