Foto: ANP
De Britse regering heeft nieuwe eisen voor de promotie van ongezonde voedingswaren deels uitgesteld. Dat is volgens Londen nodig vanwege de ânooit voorgekomen wereldwijde economische situatie en om de sector meer tijd te geven om zich voor te bereiden op de beperkingen op adverterenâ.
De regels maken deel uit van het beleid om obesitas bij vooral jongeren te bestrijden en de volksgezondheid te verbeteren. Een voor 1 oktober gepland verbod op aanbiedingen, zoals twee voor de prijs van één, met producten die te veel vet, zout of suiker bevatten, gaat voorlopig de ijskast in. Ook het gratis bijvullen van cola en andere softdrinks in bijvoorbeeld fastfoodrestaurants mag voorlopig doorgaan. Minder gezonde producten mogen vanaf oktober echter niet meer in het zicht bij de kassaâs of elders in een winkel worden geplaatst.
Watershed uitgesteld
Een verbod op tv-reclame voor ongezonde producten voor 21:00 uur, in het Verenigd Koninkrijk aangeduid als de âwatershedâ, is uitgesteld tot op zijn vroegst 1 januari 2024. Dat heeft meer te maken met het niet op tijd rondkomen van de vereiste wetgeving, legt de informatiedienst van de overheid uit.
Staatssecretaris voor volksgezondheid Maggie Throup: ââWe blijven vastberaden om er alles aan te doen om mensen te helpen een gezonder leven te leiden. De regels uitstellen biedt ons de gelegenheid om de gevolgen voor de consumenten te begrijpen tegen de achtergrond van de economische situatie. Het winkelend publiek kan blijven profiteren van aanbiedingen op alle voedingswaren, inclusief gezondere voeding die niet in de originele beperkingen was meegenomen.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij