Skip to content

Broodbeleg zorgt voor hoogste milieukosten in bedrijfscatering

Broodbeleg zorgt voor de hoogste milieukosten in bedrijfscatering, omdat er veel dierlijke producten in zitten én omdat het afzetvolume groot is.

Updated on:
Business
Nieuws
Welke producten zorgen voor de hoogste milieukosten in bedrijfscatering? premium

Welke producten zorgen voor de hoogste milieukosten in bedrijfscatering? - Foto: ANP

Welke producten zorgen voor de hoogste milieukosten in bedrijfscatering? Producten die rundvlees bevatten, hebben de hoogste milieukosten. Op de tweede plaats komen producten met overige dierlijke eiwitten, waaronder melk en kaas. Plantaardige producten, zoals fruit en groenten, hebben de laagste milieukosten.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeks- en adviesbureau CE Delft naar de kosten van milieu-impact van het cateringassortiment in drie bedrijfsrestaurants van cateraar Hutten. Of een broodje kaas minder milieubelastend is dan een broodje carpaccio? Het antwoord is ‘amper’, zo blijkt uit het onderzoek. Van het totale inkoopbedrag bedragen de milieukosten ongeveer 18%. Broodbeleg zorgt hierbij voor de hoogste milieukosten, omdat er veel dierlijke producten in zitten én omdat het afzetvolume groot is.

Milieukosten kaas even hoog als vleeswaren

Kaas heeft ongeveer even hoge milieukosten als vleeswaren. Samen vormen ze 82% van de milieukosten van al het broodbeleg, waarvan vleeswaren 42% en kaas 40%. Kaas is met een milieuprijs van € 5,21 per kilo milieuvriendelijker dan rundvlees (€ 15,58 per kilo) maar milieubelastender dan kip (€ 2,17/kilo) en varken (€ 2,66 /kilo) aldus CE Delft. Rundvlees veroorzaakt de helft van de milieukosten van alle vleeswaren, terwijl het 15% van het totale gewicht van de vleeswaren is.

Milieukosten bedrijfscatering verlagen

Brood, koude dranken en soep en soepverrijkers komen ook met hoge milieukosten in bedrijfscatering uit de analyse. Dit komt omdat de afzetvolumes van deze categorieën groot is. De milieukosten van koude dranken zijn vooral hoog in een bedrijfsrestaurant waar veel melk wordt afgenomen. In het rapport beveelt CE Delft dan ook aan om te stoppen met de gratis afgifte van melk in het bedrijfsrestaurant. Andere aanbevelingen die worden gedaan zijn: het stimuleren van de consumptie van vegan, kiezen voor kip of varken in plaats van rund en het aan de man brengen van hybride producten. Deze laatste maatregel, met producten die deels uit dierlijke en deels uit plantaardige eiwitten bestaan, kan de milieukosten met 50% verlagen. CE Delft verwacht dat dit onderzoek representatief is voor andere bedrijfsrestaurants. Zij kunnen daarom op basis van de conclusies maatregelen treffen om hun aanbod te verduurzamen.

Geen gratis melk meer

Een van de deelnemende bedrijfsrestaurants was dat van zorgverzekeraar CZ in Tilburg. “Voor ons waren de uitkomsten uit de analyse aanleiding om versneld te stoppen met het gratis verstrekken van melk in de restaurants. Dit waren we al langer van plan, maar toen we zagen welke CO2-winst er te behalen is als we het drinken van melk ontmoedigen, waren we om”, aldus Vicky de Bree, Leveranciersmanager Facilitair Bedrijf bij CZ in een persbericht van Hutten.
Op de plek waar je melk kunt inschenken staan nu ook flessen water met vers fruit erin. De eerste resultaten zijn indrukwekkend
“We hebben dit uitgebreid aangekondigd op de plek waar je melk kunt pakken. Per 1 maart moet je bij ons nu voor melk betalen. Op de plek waar je melk kunt inschenken staan nu ook flessen water met vers fruit erin. De eerste resultaten zijn indrukwekkend: we zijn van 15 naar 5 liter per dag gegaan. Ook in onze koffieautomaten kun je niet meer kiezen voor koude melk. En als je een cappuccino wilt, heb je bij onze nieuwe koffieautomaten de keuze uit koe- of havermelk. Dat levert dus nog meer reductie op”, vertelt De Bree.

Onderzoek onderdeel van project true pricing

Het onderzoek is onderdeel van een groter project: het Meerjarenprogramma Experimenteren met True Pricing. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit financiert dit. Later dit jaar worden de resultaten verwacht van een experiment met het betalen van milieukosten in bedrijfsrestaurants. Voor het berekenen van de milieukosten berekenden de onderzoekers eerst de milieuimpact van de verschillende producten aan de hand van de zogenoemde ReCiPe 2008-methode. Vervolgens werd de stap gemaakt naar milieukosten met behulp van zogenoemde monetarisatiefactoren uit het Handboek Milieuprijzen 2017 van CE Delft. Hierbij wordt een prijs toegekend aan bijvoorbeeld klimaatverandering, ozonlaagaantasting en fijnstofvorming per eenheid milieuimpact.

Lees ook: Tweerichtingsverkeer in plantaardig aanbod cateraars

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur