Foto: Harold Versteeg
In dit artikel
Mensen hebben een beter geheugen voor calorierijk voedsel dan voor caloriearm voedsel.
Onderzoeker Rachelle de Vries van Wageningen UR licht in Resource toe dat dit âvoorgeprogrammeerd zijnâ een oorzaak is van de groei in het overgewicht in de westerse wereld. Het menselijk brein neigt ernaar de plek van energierijk voedsel beter te onthouden, wat potentieel gevolgen heeft voor het koop- en eetgedrag.
Dit heeft alles met de geschiedenis te maken, toen een goed geheugen voor voeding met veel calorieën bijdroeg aan overleven. Het brein heeft zich daarom waarschijnlijk in die richting ontwikkeld. Echter, tegenwoordig is calorierijk eten overal voorhanden.
Correlatie tussen dat gemak en kopen snacks
De Vries heeft haar theorie onderbouwd met proeven. Proefpersonen blijken hierin inderdaad beter te onthouden waar chips en friet liggen dan fruit en groente. âProefpersonen die denken dat ze makkelijker calorierijk voedsel vinden, zijn ook eerder geneigd calorierijke producten te kopen of fastfood restaurants te bezoekenâ, legt De Vries uit. âEr is dus een correlatie tussen dat gemak en hoe vaak snackvoedsel wordt gekocht. En dat zie je weer terug in de bmi.â
Training
Dit gedrag is volgens de onderzoeker af te leren met training, waarbij je bijvoorbeeld leert om niet te reageren op beelden van calorierijk voedsel. Motivatie is hierbij een enorm bepalende factor. Ze gooit het ook nog over een andere boeg: de voedselomgeving moet veranderen. Wat er niet is, kun je immers ook niet vinden en dus opeten.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij