Skip to content

Canadees plantaardig bedrijf heeft kapitaal nodig voor voortbestaan

Het Canadese plantaardige voedingsbedrijf The Very Good Food Company heeft snel nieuw kapitaal nodig om te overleven.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Het Canadese plantaardige voedingsbedrijf The Very Good Food Company heeft snel nieuw kapitaal nodig om te overleven.

Het geld ging er afgelopen kwartaal sneller uit dan het bedrijf, dat vlees-, vis- en kaasvervangers produceert, had verwacht. De liquide middelen namen fors af, waardoor de onderneming tegen eind september aanvullende financiering moet zoeken om aan de uitstaande verplichtingen te voldoen en lopende activiteiten te financieren. Dat stelt het bedrijf in de publicatie van de kwartaalresultaten.

Een nieuwe strategie zou ervoor moeten zorgen dat er op korte termijn nieuw kapitaal aangetrokken kan worden. Hoewel het bedrijf twee beursnoteringen heeft, in de VS en in Canada, is de aandelenwaarde daar al maanden laag.

Markt groeit minder hard dan gedacht

Het is niet het eerste plantaardige bedrijf dat het moeilijk heeft. Ook Beyond Meat, Oatly en Maple Leaf Foods hebben moeilijkheden. De markt van plantaardige producten, met name in Noord-Amerika, groeit minder hard dan verwacht.

in het eerste half jaar van dit jaar zag de onderneming ook 160 werknemers vertrekken. Er bleven 100 over. Het bedrijf sneed in zijn personeelsbestand om de juiste omvang te krijgen voor een nieuwe strategie. Tegelijkertijd vertrokken er ook veel medewerkers zelf.

Bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal in mei waarschuwde het bedrijf nog dat het voortbestaan van The Very Good Food Company onzeker was vanwege het opnieuw moeten aantrekken van nieuw kapitaal, het beheersen van de kosten en het moeten hebben van winstgevende activiteiten.

Nieuwe strategie

In de nieuwe strategie richt het bedrijf zich niet meer op online verkoop via de eigen website, maar alleen nog op retail en foodservice. Doel van het bedrijf is om te stabiliseren, het krijgen van de juiste omvang en het optimaliseren van de activiteiten. Het stelt daar afgelopen kwartaal vooruitgang in geboekt te hebben.

De totale omzet liep in het tweede kwartaal terug met 46% tot omgerekend € 1,1 miljoen. Die daling kwam voornamelijk doordat het zijn verkoop via e-commerce dus beperkte. De omzet in de retail nam toe met 117% tot bijna € 1 miljoen.

Huismerken

Door het stoppen van de online verkoop ziet het bedrijf ruimte om te gaan produceren voor huismerken en zo de omzet te verhogen. Het nettoverlies nam af met 46% ten opzichte van een jaar eerder. Het resultaat bedroeg ruim € 5 miljoen in de min.

“We erkennen dat het harde werk nog niet voorbij is, en we zijn nog steeds volledig gefocust op het vinden van een weg naar winstgevendheid en groei’, zo zegt CEO Parimal Rana in een toelichting. “Het is nooit gemakkelijk om een achtereenvolgend dalend kwartaal te rapporteren, maar de groei die we zien in de groothandelsinkomsten, evenals enkele van onze recentere overwinningen, bemoedigen de validatie van ons nieuwe strategische initiatief om ons te concentreren op de groothandels- en foodservicekanalen. We positioneren ons als koploper in het herstel van de markt voor plantaardige voedingsmiddelen en toekomstige groeimogelijkheden.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur