Skip to content

Carrefour voert doel plantaardige omzet op

De Franse supermarket Carrefour, een van de grootste winkelbedrijven ter wereld, heeft het afgelopen jaar voor € 514 miljoen aan plantaardige alternatieven verkocht.

Updated on:
Nieuws
Retail
carrefour plantaardige omzet

Foto: ANP

De Franse supermarkt Carrefour, een van de grootste winkelbedrijven ter wereld, heeft het afgelopen jaar voor € 514 miljoen aan plantaardige alternatieven verkocht.

Op basis van die cijfers verhoogt Carrefour het doel voor die categorie voor 2026 van € 500 miljoen naar € 650 miljoen. Plantaardig maakt daarmee nog altijd maar een fractie uit van de totale omzet van de Franse winkelgigant, want die kwam uit op € 83,3 miljard, een toename van 10,4% vergeleken met het voorgaande jaar. In Frankrijk is die groei vooral te danken aan food en e-commerce, terwijl in België sprake is van enig herstel ‘in een hoogst concurrerende markt’. De operationele winst daalde echter met 4,7% naar ruim € 2,26 miljard, waardoor de marge ook terugliep van 2,9 naar 2,7%. C

arrefour slaagde er verder in in 2023 voor ruim € 1 miljard op de kosten te besparen en houdt een even hoog doel aan voor het lopende jaar.

Foodinflatie

Het supermarktbedrijf signaleert een sterke en aanhoudende daling van de foodinflatie in Europa. In Frankrijk kwam die eind vorig jaar uit op 7,1%, maar in september was al sprake van een deflatie met een half procent. Spanje en België zitten ook rond 7%, terwijl in Italië, Polen en Roemenië de foodinflatie al tot op of onder 6% is gezakt.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur