De bezorger komt op de afgesproken tijd binnen en zet de gekoelde en diepvriesproducten weg. - Foto: Canva/fuzzbones0
De Franse supermarkt Carrefour doet een proef met het bezorgen van verswaren tot in de koelkast of diepvries bij de klant thuis.
Die klant moet daarvoor een deurslot installeren dat op vastgestelde tijden en op afstand te openen en te sluiten is. Carrefour werkt bij die sloten samen met de gespecialiseerde leverancier Linus Yale.
De bezorger komt op de afgesproken tijd binnen en zet de gekoelde en diepvriesproducten weg. De overige boodschappen worden op tafel neergezet. De bezorger neemt vervolgens foto’s die ter verificatie per sms naar de klant gaan.
Voorsprong krijgen in thuisbezorging
Carrefour wil met het systeem ‘een voorsprong krijgen op de markt voor de thuisbezorging’. Die markt is in Frankrijk al gegroeid tot een omzet van rond de € 10 miljard. Bedrijven als Uber Eats en Deliveroo domineren die markt.
In de Verenigde Staten heeft het grootste winkelbedrijf WalMart na een succesvolle proef het bezorgen van boodschappen tot in de woning als optie beschikbaar gesteld. WalMart heeft daar rond de 30 miljoen abonnees voor kunnen registeren.