Foto: ANP
De Franse supermarktgroep Carrefour heeft vorig jaar de vergelijkbare omzet met 3,1% zien toenemen naar ruim € 80,7 miljard.
Aan biologische producten werd 25% meer omzet gedraaid. In Frankrijk zelf bleef de omzet nagenoeg stabiel, terwijl de filialen in Zuid-Amerika bijna 15% meer omzet wisten te draaien. De operationele winst kwam met ruim € 2 miljard 7,4% hoger uit dan in 2018.
‘Belangrijke etappe naar herstel’
Carrefour, dat geruime tijd aan het kwakkelen was, heeft met die resultaten volgens CEO Alexandre Bompard ‘een belangrijke etappe afgelegd’ naar het herstel. “Ons transformatieplan werpt vruchten af, een groot aantal initiatieven rond de voedseltransitie, e-commerce en de concurrentiekrachten worden goed ontvangen door de consument”, aldus Bompard.
Het Franse concern, één van de drie grootste supermarkt-ondernemingen ter wereld, haalde bijna € 38,9 miljard van de omzet uit het thuisland, € 23,4 miljard uit andere Europese landen, bijna € 16,5 miljard uit Zuid-Amerika en € 2 miljard uit China en de rest van Azië.
Hogere prijs voor boer en tuinder
Carrefour heeft met een aantal grote leveranciers contracten afgesloten die een hogere prijs voor boer en tuinder garanderen. Dat is onder meer gebeurd voor rundvlees en zuivel, terwijl momenteel ook wordt gesproken met vleeswarenfabrikant Herta over betere prijzen voor varkensvlees. Bovendien heeft het concern met een duizendtal kleinere leveranciers afspraken gemaakt over producten uit de regio rond filialen. Daarnaast biedt Carrefour ruim 500 agrariërs steun bij de conversie naar biologisch. Alleen al in het vierde kwartaal werden 100 nieuwe overstappers toegevoegd.