Foto: ANP
In dit artikel
Naast de consument zijn de horeca en catering grote afnemers van de foodindustrie. Veel van die klanten stellen daarbij hoge eisen.
De Britse wereldwijd actieve cateringonderneming Compass voedt, vaak dagelijks, meer dan 2 miljoen mensen op 55.000 locaties. Compass serveert daarmee jaarlijks 5,5 miljard maaltijden of andere voedingswaren. Bij al die voeding hecht Compass grote waarde aan de manier van produceren, waarbij vooral het welzijn van dieren voorop staat.
Compass, dat al in 1941 is ontstaan als kantinebedrijf en sinds 1988 aan de Londense beurs is genoteerd, werd in 1995 een grote speler op het Europese vasteland door de overname van het ook in Nederland actieve Eurest. De Compass groep opereert tegenwoordig in 45 landen met tot nu toe 600.000 medewerkers.
Eurest telt in Nederland circa 5.000 medewerkers die diensten verlenen aan 1.700 bedrijven, overheden en andere organisaties. Compass Group draaide in het boekjaar tot 30 september een omzet van omgerekend bijna € 30 miljard en haalde daar een operationele winst op van een kleine € 2,2 miljard. Ter vergelijking: supermarktgigant Ahold Delhaize kwam vorig jaar uit op een omzet van € 62,8 miljard met een operationele winst van € 2,6 miljard.
Lees ook: Cateraar Compass schrapt banen vanwege economie EU
Dierenwelzijn
Compass heeft een lange reeks uitgangspunten, van veilig werken tot duurzame vis en gezonde voeding. Over de herkomst van haar grondstoffen zegt de onderneming: “We werken samen in onze hele wereldwijde keten om ervoor te zorgen dat we voedings- en niet-voedingsproducten op een duurzame manier inkopen met zo weinig mogelijk impact op natuur en milieu als maar mogelijk is.” In dat kader is het Britse bedrijf onder meer één van de mede-oprichters van de Global Coalition for Animal Welfare, een groepering van grote ondernemingen en experts op het gebied van dierenwelzijn die de standaarden op grote schaal wil verbeteren om zo te voldoen aan de vraag van de consument naar voeding van dieren die onder de hoogste welzijnseisen zijn gehouden.
Andere partners van Compass zelf zijn onder meer Compassion in World Farming en The Humane League.
Kip en pluimveeproducten
Wat dat in de praktijk betekent, blijkt bijvoorbeeld uit de eerder dit jaar geannonceerde inkoopeisen voor kip en pluimveeproducten. Compass wil over een goede vijf jaar in de hele wereld geen eieren uit kooisystemen meer hebben. In de VS is dat inmiddels al voor ruim 90% het geval, maar elders nog niet. Voor kip wil de groep zich in 2026 volledig houden aan de European Chicken Commitment. Dat betekent dat overal in de wereld de hand wordt gehouden aan de EU-wetten en regels voor dierenwelzijn.
Compass specificeert een maximum dichtheid voor kippenfokkerijen van 30 kg/m2 waarbij uitdunnen wordt ontmoedigd. Ook wil het bedrijf dat pluimveehouders rassen kiezen die hoger scoren wat welzijn betreft. Verder worden eisen gesteld op het gebied van licht en lucht in de stallen en aan de verdoving voor de slacht.
Misvormde groente en fruit
Leveranciers van kip moeten via onafhankelijke audits en jaarlijkse openbare rapportage aantonen dat ze aan de eisen voldoen en ook vooruitgang boeken bij het verdere dierenwelzijn. Een ander voorbeeld: om voedselafval te voorkomen voert de Amerikaanse tak van Compass al een jaar of vijf een Imperfectly Delicious Produce Program om groente en fruit in te kopen dat er niet perfect uit ziet.
“Het is onzin om dat op de composthoop te gooien, enkel en alleen omdat het niet aan kunstmatige eisen voor aantrekkelijkheid voldoet.” Sinds 2014 heeft Compass op die manier al ruim 2 miljoen kilo ‘misvormde’ groente en fruit verwerkt.