Foto: Patricia Rehe
In dit artikel
De koepel van Nederlandse supermarkten CBL wil de kennis over gezondheid en duurzaamheid van producten beter inzichtelijk maken.
Voor de 10 grootste productgroepen heeft het CBL informatie op een rij gezet via de website âWat zit er in jouw winkelmandje?â De website geeft ook een beeld van de omzet van deze producten. Samen zijn de meest verkochte producten goed voor een omzet van ruim â¬Â 7,3 miljard, dat is ruim 16% van de totale supermarktomzet. Bier is de grootste categorie wat omzet betreft in 2020 en goed voor â¬Â 1,5 miljard. Voor bier zoomt het CBL in naleving van het verbod op verkoop aan kinderen onder 18 in op de groeiende verkoop van alcoholvrij bier.
Schijf van vijf
Bij brood (â¬Â 1,4 miljard omzet) komt de schijf van vijf van het Voedingscentrum naar voren bij gezondheid. Dat geldt ook voorproducten als eieren, melk en andere drinkbare zuivel en groente als paprika en komkommer.
Uitbreiding mogelijk
Volgens een woordvoerder van het CBL is in eerste instantie gekozen voor de 10 grootste producten, maar mogelijk wordt dat later nog uitgebreid. Mogelijk wordt ook meer informatie opgenomen naast gezondheid en duurzaamheid.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij