De hogere kosten waar de hele keten mee te maken heeft, zullen voor een deel voor rekening van de consument komen, maar zullen deels ook door de keten opgehoest moeten worden, zegt de CBL-directeur. Foto: ANP/Robin Utrecht
In dit artikel
Het is geen realistisch scenario dat alle kostprijsstijgingen waar de voedselketen momenteel mee te maken heeft op het bordje van de consument komen. Dat stelt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
In een interview met nieuwswebsite NU.nl geeft hij aan dat alle schakels in de keten een stukje zullen moeten opvangen. In een toelichting op deze uitspraken zegt hij dat consumenten zich nu al aan alle kanten geconfronteerd zien met sterk stijgende prijzen. Hij wijst op de inflatiecijfers van vrijdag 1 april, waaruit blijkt dat de Nederlandse inflatie in maart bijna 12% bedroeg ten opzichte van diezelfde maand een jaar eerder. “Dat vind ik dramatische cijfers”, aldus Jansen.
Hoge kosten ook voor rekening leveranciers
De hogere kosten waar de hele keten mee te maken heeft (door hoge prijzen van onder andere energie, brandstof, veevoer en kunstmest), zullen voor een deel voor rekening van de consument komen, maar zullen voor een deel ook door de keten opgehoest moeten worden, zegt de CBL-directeur. “Ook leveranciers zullen een deel van de kosten voor rekening moeten nemen.” Hij benadrukt dat supermarkten een marge van 2 tot 3% hebben en niet alle kostprijsstijgingen voor hun rekening kunnen nemen.
Jansen vindt dat alle schakels kritisch naar hun eigen kosten en hun leveranciers moeten kijken. “Alle partijen hebben afnemers en leveranciers, ook de boer en tuinder. Ik vind dat iedereen kritisch moet kijken naar zijn leveranciers.”
Hoofd koel houden
Hij spreekt over de emotionele reacties van markten en ondernemers die zorgen voor prijsstijgingen, zonder dat sprake is van schaarste aan producten. “Ik lees signalen dat veehouders meer voer bestellen dan nodig. Dat geeft een prijsopdrijvend effect, terwijl er geen sprake is van schaarste.” Hij doet een oproep aan iedereen in de keten ‘om het hoofd koel te houden’.
Tegelijk gaan supermarkten wel in gesprek met boeren en tuinders, waar zij rechtstreeks contracten mee hebben. De bereidheid is er bij supermarkten om een deel van de hogere kosten te vergoeden, aldus de directeur van de retailkoepel. Jansen noemt als voorbeeld dat enkele supermarkten onlangs aankondigden legpluimveehouders te gaan compenseren voor de sterk gestegen voerprijs. “Als je weet wie jou beleveren, kun je daar het gesprek mee aangaan. Dan kom je er onderling uit.” Dat wordt anders in ketens met allerlei tussenschakels, stelt hij, waar het risico bestaat dat de tussenhandel er met de meerprijs vandoor gaat.
Geen zorgen over beschikbaarheid producten
Zorgen over beschikbaarheid van producten door de (markt)situatie heeft CBL op dit moment niet. Alleen zonnebloemolie is beperkt beschikbaar als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Verder zijn wereldmarkten weliswaar verstoord, maar ziet CBL in ieder geval op de korte termijn geen tekorten ontstaan.
Lees ook: Prijzen zuivel en vlees fors omhoog in Duitse supers