Skip to content

CBS: ruim 90% van voedingsindustrie investeert in verduurzaming

De horeca en voedingsmiddelenindustrie nemen maatregelen om een duurzamere bedrijfsvoering te bewerkstelligen.

Horecaondernemers nemen het vaakst maatregelen op gebied van energie (22,6%). Dit is vaak in de vorm van zonnepanelen. Foto: Canva premium

Horecaondernemers nemen het vaakst maatregelen op gebied van energie (22,6%). Dit is vaak in de vorm van zonnepanelen. Foto: Canva

De horeca en voedingsmiddelenindustrie nemen maatregelen om een duurzamere bedrijfsvoering te bewerkstelligen.

In de voedingsmiddelenindustrie zegt 91,8% het afgelopen jaar investeringen te hebben gemaakt in het verduurzamen van de processen. Dat blijkt uit de conjuctuurenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Omgaan met grondstoffen

In de voedingsindustrie zeggen de meeste bedrijven dat zij circulair omgaan met grondstoffen (31,3%). Hier wordt het minste actie ondernomen op het verminderen van uitstoot (0,8%). De meeste bedrijven (39,9%) geven aan een combinatie van maatregelen te nemen. In de voedingsmiddelenindustrie is dit 8,2%. Horecaondernemers nemen het vaakst maatregelen op gebied van energie (22,6%). Dit is vaak in de vorm van zonnepanelen. Daarna volgt het milieubewust omgaan met grondstoffen en afval (21,4%). In de horeca geeft 27% geen maatregelen te hebben genomen dit jaar. Nagenoeg hetzelfde aandeel geeft aan een combinatie van maatregelen te hebben genomen.

Klein deel volledig duurzaam

Een klein gedeelte van de voedingsmiddelenindustrie en horeca geeft aan dat de bedrijfsvoering (vrijwel) geheel duurzaam is. Van de ondervraagde restaurants en cafés geeft 4% aan geheel duurzaam te opereren. In de voedingsmiddelenindustrie geeft 0,7% dat aan. In de horeca geeft 3,8% niet of nauwelijks duurzaam te zijn. Geen enkele voedingsfabrikant geeft aan niet duurzaam te zijn.

Belemmeringen

De grootste belemmering is in beide sectoren een tekort aan financiële middelen. Daarna volgt de afhankelijkheid van derden die ervoor zorgt dat er minder duurzame maatregelen worden genomen. 19,9% van de voedingsmiddelenbedrijven zegt geen belemmeringen te ervaren. Datzelfde geldt voor 17,1% van de horeca ondernemingen.

Conjunctuurenquête CBS

Iedere maand voert het CBS een conjunctuurenquête uit onder ondernemers in verschillende sectoren. Hierin wordt gevraagd naar de verwachtingen van aankomende maand onder anderen over: prijsontwikkeling, voorraden, investeringen en omzet. Elk kwartaal is de vragenlijst uitgebreider, met als focus deze maand verduurzaming. De kwartaalenquête wordt in samenwerking met MKB Nederland, VO-NCW en de Kamer van Koophandel (KVK) uitgevoerd.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur