Skip to content

CEO Impossible Foods: vleesvervangers zijn verkeerd gelanceerd

De CEO van Impossible Foods vindt dat er meer aandacht moet komen voor smaak en dat de dialoog over vleesvervangers minder politiek moet worden.

Updated on:
Business
Nieuws
CEO van Impossible Foods Peter McGuinness

CEO van Impossible Foods Peter McGuinness. - Foto: ANP / AP Photo/Seth Wenig

De CEO van Impossible Foods Peter McGuinness stelt dat vleesvervangers op de verkeerde manier in de markt zijn gezet en dat ze daar nog steeds last van hebben. Hij vindt dat er meer aandacht moet komen voor smaak en dat de dialoog over vleesvervangers minder politiek moet worden.

Dat vertelt McGuinness bij persbureau Bloomberg naar aanleiding van de tegenvallende resultaten van concurrent Beyond Meat. Toen vleesvervangers op de markt kwamen, werd ingezet op het afzetten tegenover vlees. “De boodschap ging over klimaatvriendelijkheid en sterk anti-veehouderij. Daardoor werd het politiek en ‘woke’. Daar moeten we mee stoppen. We moeten vleeseters overtuigen om onze producten te proberen.”

Hij verwacht dat meer consumenten voor vleesvervangers kiezen als het gezondheidsvoordeel beter wordt verteld en de prijs vergelijkbaar of lager is dan vlees. Impossible Foods heeft de prijzen in de afgelopen anderhalf jaar met 20% verlaagd, vertelt McGuinness. “Ik wil geen marktaandeel stelen van andere plant-based-bedrijven, want dat zorgt niet voor verandering. Het werkt alleen als er vlees wordt vervangen. Als we de vleeseters willen aanspreken, moeten we dat doen op een verwelkomende manier, niet een beledigende toon.”

Als we de vleeseters willen aanspreken, moeten we dat doen op een verwelkomende manier, niet een beledigende toon

Te veel bedrijven met slechte kwaliteit

In het interview vertelt hij dat het nodig is om meer vleeseters te overtuigen, maar dat dat tot nu niet is gelukt. McGuinness: “Er zijn veel bedrijven die producten maken, maar geen goede en lekkere voeding maken. Er zijn 200 bedrijven die vleesvervangers produceren in de VS, terwijl we er eigenlijk maar twee of drie nodig hebben. Die kleine bedrijven maken niet altijd lekkere voeding. Dat zorgt voor slechte eerste ervaringen bij consumenten.”

Impossible Foods is een van de grootste vleesvervangerproducenten in de VS. Zijn bekendste product is de Impossible Burger. In Nederland zijn de producten van Impossible niet verkrijgbaar.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur