Skip to content

Cérélia komt met koelverse pannenkoeken van haverdrank

Foodproducent Cérélia brengt met het nieuwe merk OaYeah! de eerste kant-en-klare pannenkoeken van haverdrank in het supermarktschap.

Updated on:
Business
Nieuws
Cérélia premium

Foto: Cérélia

Foodproducent Cérélia brengt met het nieuwe merk OaYeah! de eerste kant-en-klare pannenkoeken van haverdrank in het supermarktschap.

Er zijn twee varianten: large en fluffy pannenkoeken van haverdrank. De CO2-uitstoot bij de productie ervan ligt volgens Cérélia 25% (large pancakes) en 30% (fluffy pancakes) lager in vergelijking met reguliere kant-en-klare pannenkoeken. Met de lancering van OaYeah! wil moederbedrijf Cérélia consumenten helpen een gezondere en milieuvriendelijkere keuze te maken, zonder in te leveren op smaak of structuur. Mede dankzij de receptuur met huisgemaakte haverdrank bevatten beide soorten aanzienlijk minder suiker en verzadigde vetten dan koelverse pannenkoeken op basis van koemelk. OaYeah! pancakes hebben hierdoor Nutriscore B.

Minder suiker en ei in pannenkoeken van haverdrank

Dankzij het natuurlijke zoetje van de haver is er veel minder suiker nodig. Ook bevatten de pannenkoeken van haverdrank aanzienlijk minder ei. “Helaas hebben we nog geen recept kunnen ontwikkelen die volledig vegan is én net zo lekker smaakt. Daar zijn we druk mee aan het testen”, aldus Walter Kluit, CEO van Cérélia. Wel zegt het bedrijf flinke stappen te hebben gemaakt op het gebied van duurzaamheid. “We voegen geen onnodige ingrediënten toe en door de havermelk in huis te produceren, er vindt geen transport plaats van ingekochte haverdrank en is er geen afval van verpakkingsmateriaal.” Cérélia werkt samen met CarbonCloud, experts op het gebied van het berekenen van de klimaatvoetafdruk van voedingsproducten. Zo heeft het moederbedrijf achter OaYeah! de uitstoot van alle stappen in het productieproces nauwkeurig berekend. Bij reguliere kant-en-klare pannenkoeken blijkt zo’n 60% van de CO2-uitstoot afkomstig te zijn van de ingrediënten, aldus Kluit.

150.000 kg CO2 besparen met 1 miljoen pannenkoeken

Volgens Kluit is het melkingrediënt verantwoordelijk voor 25% van de totale CO2-afdruk van het product. “Door havermelk te gebruiken, kunnen we de CO2-emissie flink verminderen. We verwachten komend jaar een miljoen pannenkoeken te verkopen in Nederland. In dat geval wordt er zo’n 150.000 kg CO2 bespaard in vergelijking met kant-en-klare pannenkoeken op basis van koemelk.”

Leestip: Groeiende aandacht en markt voor zuivelvervangers

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur