Ochama is de Europese dochter van de online winkelgigant JD.com. - Foto: SOPA Images/SIPA
In dit artikel
De Chinese winkelketen Ochama, die deze weken de eerste 4 afhaalwinkels in Nederland opent, mikt op een omzet die voor 50% uit food en 50% uit non-food bestaat.
Het aanbod bestaat in eerste instantie uit 2.000 artikelen met een volledig aanbod levensmiddelen van A-merken, maar ook van het huismerk Gâwoon van onder meer Spar, Coop en Vomar.
Members only shop
Ochama, de Europese dochter van de online winkelgigant JD.com, noemt zich âde eerste Nederlandse winkel met een combinatie van food en non-food.â Daarbij gaat het om een members only shop waar dus alleen mensen die lid zijn geworden, kunnen kopen. Zij kunnen producten online bestellen en die vervolgens thuis laten bezorgen of bij een âticketshopâ ophalen. Die shops zijn gevestigd in Leiden, Rotterdam, Utrecht en Diemen. âElke vestiging heeft zijn eigen kenmerken. Zo kunnen we testen wat onze klanten het liefste willen en hoe we daar zo goed mogelijk op in kunnen spelenâ, zegt Chief Operating Officer Mark den Butter.
Minder verkeer en piekdrukte
Den Butter geeft geen antwoord op de vraag of Nederlanders wel voor zoân âmembership-modelâ te vinden zijn. âWij zijn erg enthousiast. Klanten kunnen al hun boodschappen in één keer in huis halen. Nederlanders staan positief tegenover innovaties en hebben een sterk milieubesef. De winkelformule van Ochama speelt op beide behoeften in. Ons concept zorgt voor minder verkeer en piekdrukte bij het boodschappen doen. We gaan dit nu eerst testen, maar hebben grootste plannen voor zowel Nederland als elders in Europa.â
Volledig gerobotiseerd
Het distributiecentrum van Ochama in Berkel en Rodenrijs en de afhaalwinkels zijn volledig gerobotiseerd. Bestellingen worden automatisch verzameld en in de vestigingen in stellingen geplaatst. Bij een melding door de klant wordt de bestelling weer door een robot naar een afleverpunt gebracht. De winkels, die van 08:00 tot 20:00 uur open zijn, kunnen daardoor met 14 tot 20 medewerkers volstaan. Den Butter: âDoor zo efficiënt mogelijk te werken, kunnen we besparen op de kosten, wat we dan weer doorgeven aan de klant. Die klanten ontvangen bovendien 10% van elke bestelling als spaartegoed dat bij volgende aankopen besteed kan worden.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij