Melkproductie bij Yili Industrial Group in Hohhot, Noord-China. - Foto: ANP
In dit artikel
China’s grootste zuivelonderneming Yili kende in de afgelopen jaren een enorme groei. Ook afgelopen jaar namen omzet en winst toe. Voorlopig lijkt de groei nog niet ten einde.
De omzet van de Chinese zuivelonderneming Yili steeg in 2020 met 7,4% naar € 12,4 miljard. De nettowinst nam met 2,1% toe naar € 907 miljoen, zo blijkt uit het jaarverslag van de onderneming.
Ook dit jaar gaat de onderneming goed van start. Gedurende het eerste kwartaal van 2021 groeide de omzet met 34% naar € 3,5 miljard. De nettowinst ligt met € 363 miljoen maar liefst 148% hoger ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Online verkoop houdbare melk plust 55%
De verkoop van melkpoeder en melkproducten nam in 2020 flink toe, maar ruim driekwart van de omzet komt nog steeds uit de verkoop van vloeibare melk. De online verkoop van houdbare zuivel nam bij Yili met 55% toe. De zuivelonderneming claimt een marktaandeel van 28,1% wat betreft de verkoop van houdbare zuivel via e-commerce. Daarmee zou Yili de belangrijkste online speler zijn in China wat betreft de verkoop van houdbare zuivel. Het totale marktaandeel houdbare zuivel nam met een procentpunt toe naar 38,6%. Voor het eerste kwartaal van 2021 noteert de onderneming een verdere stijging naar 39,2%. Het marktaandeel babyvoeding bleef in 2020 gelijk op 6%.
Positieve internationale resultaten
Yili geeft aan druk bezig te zijn met productontwikkeling. De verkoop van nieuw geïntroduceerde producten was goed voor 16% van de omzet. Het Chinese zuivelbedrijf rapporteert ook positief over haar resultaten internationaal. Zo werd er geïnvesteerd in uitbreiding en verbetering van de productiecapaciteit in Indonesië en Thailand. Ook wat betreft de verkoop van yoghurts in Zuidoost-Azië in het hogere segment heeft de onderneming marktaandeel gewonnen.
Yili geeft aan nog steeds op zoek te zijn naar melk. In 2019 nam de onderneming al de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie Westland Milk over. In Nederland beschikt Yili sinds 2014 over een onderzoekscentrum in Wageningen.
Duurzaamheidsvisie
China heeft als doel om voor 2060 klimaatneutraal te zijn. Reden voor Yili om met een eigen duurzaamheidsvisie te komen. Zo rapporteert de onderneming onder meer cijfers met betrekking tot besparing op energie, water en plastic verpakkingen. Ook een onderwerp als biodiversiteit staat op de agenda. Wat betreft verduurzaming wil China’s grootste zuivelonderneming vooroplopen, zo staat in het jaarverslag.
Yili verwacht voor dit jaar verdere groei van zowel omzet als winst. Het zuivelbedrijf gaat uit van een omzet van € 13,8 miljard en een winst voor belastingen van € 1,2 miljard.
Lees ook: Hierom is Nederland in trek bij agrifood-multinationals