Skip to content

Cono werkt bijna 7,5% efficiënter in kaasmakerij

Cono Kaasmakers heeft de omzet in 2020 met € 6 miljoen kunnen verhogen naar € 249 miljoen.

Updated on:
Business
Nieuws
Kaas in het pakhuis bij Cono

Kaas in het pakhuis bij Cono. - Foto: Mark Pasveer

Cono Kaasmakers had vorig jaar ook last van de corona-pandemie, maar verkocht toch meer kaas én werkte flink efficiënter.

Cono Kaasmakers heeft ondanks een lastig jaar in 2020 de omzet met € 6 miljoen kunnen verhogen naar € 249 miljoen. De winst na belasting daalde van € 11 miljoen naar ruim € 7 miljoen.

De onderneming had last van tegenvallende opbrengsten uit onder meer het foodservicesegment en lagere prijzen voor onder meer room en melkpoeder. Dit kon echter worden goedgemaakt door extra kaasverkopen en een efficiëntere kaasproductie. Dit vermeldt het onlangs gepubliceerde jaarverslag 2020.

Gemiddelde kwaliteit kaas omhoog

Ook de gemiddelde kwaliteit ging omhoog. Nagenoeg alle kaas die werd gemaakt, was bij de eerste inspectie goed. Verder slaagde Cono erin om het percentage gebrekskaas te verlagen tot onder een half procent. De grotere efficiëntie in de kaasmakerij blijkt verder uit het 7,5% hogere aantal kaasbakken dat wekelijks werd geproduceerd. In 2019 ging het om 309 bakken per week, in 2020 om 332 stuks. Ook het gemiddelde aantal storingsvrije dagen kon behoorlijk worden opgehoogd tot in totaal 16 opeenvolgende dagen.

Recordvolume melk verwerkt

In totaal werd vorig jaar een recordvolume van 420 miljoen kilo melk verwerkt. Het overgrote deel hiervan ging in de kaasproductie. Cono boekte daarmee een goede afzetgroei. In totaal werd 7% meer kaas verkocht. Vooral op de Duitse markt deed hoofdmerk Beemsterkaas het erg goed, met name dankzij het duurzame imago van de kaasmaker.

Amsterdam Cheese Company

Door de corona-uitbraak had dochterbedrijf Amsterdam Cheese Company het daarentegen moeilijk. Door het wegblijven van toeristen moesten de kaaswinkels van het bedrijf zelfs tijdelijk worden gesloten. Inmiddels worden voorbereidingen getroffen om weer volop aan de slag te gaan in foodservice en toerisme.

Dankzij het toch nog steeds positieve eindresultaat, kon Cono echter toch een goede nabetaling uitkeren aan de leden en kon ook het eigen vermogen met 1 procentpunt worden versterkt naar 52%.

Snel delen

Afbeelding
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur