Een sushi bar in een Albert Heijn. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Foto: ANP
Consumenten besteden meer aan eten en drinken.
Foodretail is duidelijke âwinnaarâ
âFoodretail is zo de duidelijke âwinnaarâ van de pandemie geworden. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden, omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Ze houden daarmee de op de horeca veroverde omzet (deels) vast. Zeker nu veel consumenten de als (te) duur ervaren horeca inruilen voor goedkopere supersâ, aldus FSIN.Fooduitgaven in 2023 naar nieuwe records
Doordat jongere generaties steeds vaker buiten de deur eten en kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen en door meer eenpersoonshuishoudens, vrouwen die meer werken en de opkomst van bezorging verwacht FSIN dat de fooduitgaven in 2023 naar nieuwe records zullen gaan. Hoewel de foodservicesector goed hersteld is van corona, naar een omzet die bijna weer even groot is als voor corona, zijn er wel zorgen. Zo is er een groot personeelstekort. Twee derde van de foodservicebedrijven heeft te maken met omzetderving door een gebrek aan personeel. Ook spelen hogere energie- inkoop- en personeelskosten sommige bedrijven parten. Ongeveer 40% van die prijsstijgingen berekent de horeca niet door aan gasten, zo stelt FSIN.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst