Maatschappelijke uitdagingen zoals toenemende zwaarlijvigheid en inkomensongelijkheid vragen om veranderingen in het consumentengedrag. - Foto: Canva
De keuze voor een gezond product leidt mogelijk niet automatisch tot een gezondere inhoud van de totale winkelmand, omdat consumenten hun voedselkeuzes balanceren tijdens het boodschappen doen.
Deugdzaam consumentengedrag
Maatschappelijke uitdagingen zoals toenemende zwaarlijvigheid en inkomensongelijkheid vragen om veranderingen in het consumentengedrag. Negatief compensatiegedrag kan worden tegengegaan en maatwerk bij marketingboodschappen kan een positief effect hebben op eetgedrag, donaties en maatschappelijk welzijn. Van der Heide onderzocht hiervoor deugdzaam consumentengedrag: gedrag dat uitgestelde voordelen biedt voor het individu of indirecte voordelen biedt voor de maatschappij, zoals gezond eten. De promovenda stelt dat conflicterende doelen zoals âgenietenâ en âgezondheidâ ertoe kunnen leiden dat de relatieve gezondheid van voedselkeuzes zich tijdens het boodschappen doen dynamisch ontwikkelt. Dat veroorzaakt het balanceren en compenseren bij voedselkeuzes. De mate waarin consumenten balanceren, hangt af van de voedselcategorie en eerdere boodschappenkeuzes.Afleidingseffect heeft sturende werking
Consumentengedrag werd eerder dit jaar ook onderzocht door de Universiteit Maastricht, waar werd ontdekt dat het zogenaamde afleidingseffect (ook wel decoy effect) een sterk sturende functie heeft. Het kan in supermarkten leiden tot minder voedselverspilling of de verkoop van producten met hogere winstmarges.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij