Merendeel van de ondervraagden reageren positief op het concept geüpcycled voedsel. Dat zijn voedingsmiddelen waarin reststromen zoals bierbostel zijn verwerkt. Foto: Koos Groenewold
In dit artikel
Een groot gedeelte van consumenten heeft een positieve associatie bij geüpcycled voedsel. Zij zien voedsel met reststromen als duurzaam, innovatief en efficiënt. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Deense Aarhus Universiteit.
Het merendeel van de ondervraagden reageren positief op het concept geüpcycled voedsel. Dit zijn voedingsmiddelen waarin reststromen, zoals bierbostel of misvormde groentes, zijn verwerkt. De consumenten associeerden de term met duurzaam, goed voor het milieu en het tegengaan van voedselverspilling.
Geüpcycled voedsel is ‘innovatief’
Aan 2.405 consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Duitsland, Portugal en Italië is gevraagd wat zij vinden van het concept van geüpcycled voedsel. Hieruit blijkt dat de meerderheid positieve associaties krijgt na uitleg van wat upcycling, ofwel verwaarden, inhoudt. Consumenten noemen het meest termen als ‘innovatief’, ‘recycling’ (hergebruiken) en ‘voorkomt voedselverspilling’. Een klein deel is negatief. Deze mensen zijn sceptisch, ‘klinkt raar’ of ‘scheelt me niet veel’. De meeste negatieve associaties hebben betrekking op smaak. Consumenten verwachten dat de producten minder goed smaken. 2,5% van de consumenten vindt het idee van verwerkte reststromen vies.
Meer weten over verwaarden van reststromen, upcyclen? Lees hier meer.
Framing
Daarna werden bepaalde frames getoetst: klimaat, de eeuwenoude traditie waarin alle delen van voedsel werden gebruikt en smaak. De verschillende frames leidden tot verschillende associaties. Over het algemeen zeggen de onderzoekers dat het klimaat-frame het beste werkt om positieve associaties op te roepen bij consumenten. Bij het klimaat-frame gaf 49% van de consumenten aan te denken aan milieu. Zonder frame was dit 10%. Ook innovatie komt vaker naar voren met deze framing. De framing waarin smaak centraal staat, heeft een minder positief effect dan de andere twee. Met een boodschap dat geüpcycled voedsel goede voedingswaarden heeft en lekker is, worden consumenten sceptischer en trekken ze de smaak vaker in twijfel.