Simpele stappen om een voedingspatroon te verbeteren, zoals volkoren rijst of pasta gebruiken, werken het beste, zegt gedragswetenschapper Machiel Reinders. - Foto: Canva
Wie gepersonaliseerde voeding wil aanbieden, moet aan de consument goed duidelijk kunnen maken waarom hij dat zou willen kopen. Kleine, gerichte boodschappen lijken daarbij het meest doeltreffend.
Voedselomgeving moet gezonder
Een grote groep is dus ook niet bewust met gezonde voeding bezig. Dat heeft allerlei redenen; goede informatie en voedselomgeving zijn belangrijke factoren bij het maken van voedselkeuzes. Reinders: âAl heb je je voorgenomen om gezonder te gaan eten, als je overal fastfood krijgt aangeboden, dan is dat een grote valkuil. De voedselomgeving moet dus gezonder.â Dat is een taak van de hele voedselketen, stelt de wetenschapper. âVingerwijzen helpt niet als je voor de lange termijn naar een gezond voedselsysteem wilt. Het vraagt om een systeemverandering. Dat gebeurt van bovenaf: een overheid die aandringt, en van onderaf: schakels in de keten die op eigen initiatief op de gezondere toer gaan. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan het recente nieuws van Lidl die stopt met de sigarettenverkoop. Anderen zullen volgen als dit positief blijkt uit te pakken voor het imago van de winkelketen. De keten moet het dus samen oppakken. Als de urgentie groot genoeg is, gebeurt dat vanzelf. De maatschappelijke discussies, over bijvoorbeeld het klimaat, zwengelen dat ook aan.âKleine boodschappen zenden
Consumenten betrek je erbij door gerichte boodschappen te zenden. âUit een experiment bij een supermarkt in een achterstandswijk bleek dat mensen heel ontvankelijk zijn voor een persoonlijk advies bij de ingang van de supermarkt. Neem eens volkorenpasta of zilvervliesrijst in plaats van de witte variant. Kleine tips voor kleine stappen in het veranderen van het voedingspatroon werken heel motiverend. Simpel beginnen, daar slaan mensen makkelijker op aan dan op een heel nieuw dieet.âSimpel beginnen, daar slaan mensen makkelijker op aan dan op een heel nieuw dieetProducenten van voedingsmiddelen die gepersonaliseerd voedingsadvies willen aanbieden kunnen het dus ook beter klein houden. âJe hoeft niet een compleet voedingspatroon te promoten. Met onderdelen daarvan kun je goede proposities creëren. Er worden al flinke stappen gemaakt in de reductie van suiker, zout en vet in voedsel. Vers fruit is ook een mooi onderdeel van een gezond dieet. Welke businessmodellen hieraan te koppelen zijn, is iets om verder te onderzoeken.â
Doel: gezondere leefstijl
Het doel is niet om iedereen aan de gepersonaliseerde voeding te krijgen. Dat kan niet eens bij ieder individu. âAls je bijvoorbeeld een groot gezin hebt, wordt het wel erg ingewikkeld, omdat je met iedereen binnen het gezin rekening moet houden.â Gepersonaliseerde voeding is een middel om een gezondere (en duurzamere) leefstijl te ontwikkelen. Ook de voedselomgeving aanpassen is een belangrijk middel voor de komende jaren om die gezonde en duurzame leefstijl te creëren.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst