Zuivelvervangers. - Foto: ANP
De meeste consumenten consumeren zowel plantaardige zuivelvervangers als zuivel. Het is geen kwestie van of of, maar en en. De groei in de categorie zuivelvervangers komt dan ook van personen die zowel alternatieven als zuivelproducten kopen.
Jonger dan 35 jaar
Givaudan deed onderzoek naar consumentengedrag bij zuivel en zuivelvervangers. Daaruit bleek dat meer dan 70% van de consumenten wel eens zuivelvervangers consumeert. Onder personen van 35 jaar en jonger is dat 90%. De meeste personen die plantaardige zuivelvervangers eten of drinken zijn flexitariërs (69%). Deze meeste personen gebruiken zowel zuivelvervangers als zuivel. Uit het onderzoek blijkt ook dat er een groep consumenten is die hoe meer zuivelvervangers ze consumeren, hoe meer reguliere zuivel ze ook eten en/of drinken. âZij zijn heel erg fan van beide categorieën.â Givaudan ziet dat consumenten hun consumptie diversifiëren. Minisini beantwoorde ook de vraag: moet plantaardige zuivel naar zuivel smaken? Volgens haar hoeft de smaak van zuivelvervangers steeds minder te lijken op zuivel en staan mensen steeds meer open voor nieuwe smaken en zuivelvervangers met een eigen signature. Dat is vooral het geval bij gebruik in producten als havermoutpap, met ontbijtgranen of smoothies. Een belangrijke factor in alle producten blijft echter smaak: die hoeft dan steeds minder vaak op zuivel te lijken, die moet wel goed zijn en de consument aanspreken, zo stelt Givaudan.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp