Skip to content

Consumenten geven 36% meer uit aan biologische producten

Consumenten gaven in de afgelopen twee jaar 36% meer uit aan biologische producten. De omzet steeg hiermee naar € 1,4 miljard in 2022.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Verse biologische producten zijn goed voor ongeveer twee derde van de totale bio-omzet. - Foto: Koos Groenewold premium

Verse biologische producten zijn goed voor ongeveer twee derde van de totale bio-omzet. - Foto: Koos Groenewold

Consumenten gaven in de afgelopen twee jaar 36% meer uit aan biologische producten. De omzet steeg hiermee naar € 1,4 miljard in 2022.

Het gaat hierbij niet alleen om de verkopen in supermarkten, maar ook via kanalen als de markt, speciaalzaken en reformwinkels. De verkoop van biologische versproducten groeide het hardst, en is goed voor een plus van 41%. De verkoop van biologische kruidenierswaren nam toe met 25%, zo blijkt uit een analyse door marktonderzoeksbureau GfK over 2022. Nederland telt volgens GfK rond de 8 miljoen huishoudens. Bijna elk huishouden (96,4%) koopt weleens een biologisch product. Deze huishoudens leggen 33 keer per jaar een biologische product in hun boodschappenmandje (in 2020 was dat 29 keer). Het gemiddelde aankoopbedrag is over dezelfde periode toegenomen van € 4,50 naar € 5,30.

Welgestelde consumenten kopen meer biologisch

Opvallend is dat bijna 70% van de biologische omzet komt van consumentengroepen die aangeven nog geen last te hebben van de crisis. Het gaat om welgestelde huishoudens met kinderen, welgestelde gepensioneerden en huishoudens met meerdere kostwinners. Keerzijde is dat 30% van de huishoudens die biologische producten koopt wel problemen ondervindt om rond te komen. Het prijsbeleid is volgens het GfK dan ook een belangrijke factor in de verdere ontwikkelingen van de biologische omzet. GfK signaleert in bredere zin dat consumenten vaker kiezen voor huismerkproducten. Ook gaan consumenten vaker naar prijsbewuste supermarkten. De harddiscounters doen het ook goed. Met een groei van 36% naar € 1,4 miljard is de verkoop van biologische producten harder gegroeid dan de totale verkoop van voedingsmiddelen. Het belang van biologisch in de verschillende verkoopkanalen neemt daarmee toe. Verse biologische producten zijn goed voor ongeveer twee derde van deze omzet. De rest bestaat uit kruidenierswaren.

Omzetaandeel biologisch bedraagt 3,5%

Het omzetaandeel van biologisch bedraagt 3,5%, maar verschilt per verkoopkanaal. Zo ligt dit bij supermarkten gemiddeld op 3%. Desalniettemin is het supermarktkanaal vanwege de omvang enorm belangrijk voor de totale biologische omzet. Supermarkten zijn goed voor maar liefst 73% van de biologische omzet. De gemiddelde prijsstijging van biologische producten (+10,1%) in supermarkten afgelopen twee jaar ligt hoger dan de totale prijsontwikkeling van voedingsmiddelen (+8,6%). Dit is volgens GfK een gevolg van de prijsstijgingen in het biologische vers-assortiment. Bij de houdbare producten blijft de prijsstijging juist wat achter op het totaal. Dat drukt deels de gemiddelde stijging van biologische producten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen