Skip to content

Consumenten kopen liefst producten uit eigen land

Consumenten uit verschillende landen geven de voorkeur aan het kopen van producten uit eigen land. Toch zijn er grote onderlinge verschillen, meldt onderzoeksbureau YouGov.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De marktkraam van een groenteboer. De markt is bij uitstek een plek waar consumenten lokaal geproduceerd voedsel kopen. - Foto: Canva/Baloncici premium

De marktkraam van een groenteboer. De markt is bij uitstek een plek waar consumenten lokaal geproduceerd voedsel kopen. - Foto: Canva/Baloncici

Consumenten uit verschillende landen geven de voorkeur aan het kopen van producten uit eigen land. Toch zijn er grote onderlinge verschillen, meldt onderzoeksbureau YouGov.

Het onderzoeksbureau vroeg consumenten uit 18 verschillende landen naar hun voorkeuren bij voedsel. In 16 landen gaven consumenten aan voeding uit eigen land te verkiezen boven geïmporteerd. In Italië gaf bijna driekwart van de ondervraagden (74%) aan liever eten uit de regio te kopen. Dat ligt een flink stuk boven het gemiddelde van 60% van de consumenten. Van de landen wordt alleen in Singapore en Hongkong aangegeven lokale voeding niet boven geïmporteerde middelen te waarderen. Dat is niet opmerkelijk, want deze twee kleine landen zijn voor het overgrote gedeelte afhankelijk van import.

Relatie klimaatcrisis

In het onderzoek werd ook gekeken naar de relatie tussen klimaatverandering en de voorkeur voor lokaal verbouwd eten. Daaruit blijkt dat consumenten die zich zorgen maken over klimaatverandering een sterkere voorkeur hebben voor lokale producten. Gemiddeld ligt de voorkeur voor nationale producten 10% hoger bij consumenten die zich zorgen maken over het klimaat.

Met name in Indonesië ligt het verschil tussen ondervraagden die zich geen zorgen maken over het klimaat en zij die dat wel doen ver uit elkaar, 23%. In Europa zijn ook klimaatbewuste consumenten eerder geneigd om lokaal te kopen in Frankrijk (19%) en Duitsland (18%). Opvallend zijn hierin de Verenigde Staten waar precies het omgekeerde zichtbaar is: daar zijn consumenten die zich niet bezig houden met het klimaat eerder geneigd om producten uit eigen land te kopen.

Voor het onderzoek werden vragenlijsten afgenomen in: Italië, Zweden, Frankrijk, Spanje, Polen, Duitsland, Denemarken, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Mexico, Canada, Verenigde Arabische Emiraten, Indonesië, Australië, India, China, Singapore en Hongkong.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur