Producten zoals plantaardige kipfilet, burgers en nuggets worden door 40% van de proefpersonen als even lekker of zelfs lekkerder beoordeeld, dan hun dierlijke tegenhangers. Foto: Canva
In dit artikel
In een grootschalig consumentenonderzoek onderscheiden consumenten vier plantaardige vleesvervangers niet van hun dierlijke tegenhanger. De non-profitorganisatie NECTAR publiceert de resultaten van de sensorische test in het rapport ‘Taste of the Industry 2025’.
Volgens NECTAR blijft een groot deel van de consumenten terughoudend in hun gebruik van plantaardige vervangers door de ontevredenheid over de smaak en textuur. In dit grote sensorische onderzoek liet NECTAR 122 producten in 14 categorieën proeven door 2.684 flexitariërs. Het onderzoek toont aan dat smaakpariteit met dierlijk vlees binnen handbereik is. Vier plantaardige producten vertoonden geen statistisch significant smaakverschil met hun dierlijke equivalenten. Merken als Impossible, Vegetarische Slager, Vivera, Heura en Redefine Meat scoren goed.
Plantaardige producten minder ‘sappig’
Toch blijft er werk aan de winkel. NECTAR’s analyse toont aan dat de gemiddelde plantaardige vleesvervanger vaker als ‘niet lekker’ wordt beoordeeld dan als ‘heel lekker’. Vooral de smaak, sappigheid en textuur blijven uitdagingen. Plantaardige producten worden bijvoorbeeld 62% minder vaak als ‘sappig’ omschreven dan hun dierlijke tegenhangers, en hebben vaker een ‘vreemde nasmaak’.
Volgens het rapport hebben bepaalde plantaardige vleesproducten aanzienlijke verbeteringen laten zien. Producten zoals plantaardige kipfilet, burgers en nuggets worden door 40% van de proefpersonen als even lekker of zelfs lekkerder beoordeeld, dan hun dierlijke tegenhangers. Toch zijn er ook categorieën, zoals plantaardig spek en hotdogs, die nauwelijks marktaandeel veroveren vanwege teleurstellende smaakervaringen.
Investeren in smaak loont
Het rapport toont aan dat producenten die investeren in smaakontwikkeling niet alleen betere consumentenbeoordelingen krijgen, maar ook financieel succesvoller zijn. De best beoordeelde plantaardige vleesproducten behalen gemiddeld 50% meer marktaandeel dan minder goed gewaardeerde producten. In de categorieën met de beste smaakprestaties, zoals burgers en nuggets, ligt de marktpenetratie tien keer hoger dan bij slechter presterende categorieën zoals spek en hotdogs.