Skip to content

Consumenten willen geen app die helpt met duurzame keuze

Consumenten hebben niet of nauwelijks interesse in apps die helpen met het maken van duurzame, gezonde of tijdbesparende keuzes in de supermarkt. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek supermarkten 2023 van onderzoeksbureau Deloitte.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
52% van de respondenten zegt niet of nauwelijks behoefte aan te hebben aan apps voor duurzamere keuzes. Foto: Canva

52% van de respondenten zegt niet of nauwelijks behoefte aan te hebben aan apps voor duurzamere keuzes. Foto: Canva

Consumenten hebben niet of nauwelijks interesse in apps die helpen met het maken van duurzame, gezonde of tijdbesparende keuzes in de supermarkt. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek supermarkten 2023 van onderzoeksbureau Deloitte.

Hoewel de meeste consumenten (68%) een supermarktapp gebruiken, is er weinig interesse om deze app of andere in te zetten voor het maken van keuzes. Slechts 14% van de respondenten geeft aan veel interesse te hebben in een app die helpt met gezonde keuzes en 16% wil dit voor het maken van duurzame keuzes. Consumenten gebruiken nu apps in de supermarkt om aanbiedingen op te zoeken en punten te sparen, maar interesse voor een hulp bij budgetkeuzes blijft uit. 52% zegt hier helemaal geen of nauwelijks behoefte aan te hebben.

Innovaties voor gezonde keuzes gewenst

Dat terwijl er wel degelijk behoefte is aan (technologische) verbeteringen en innovaties om gezondere, duurzamere en goedkopere boodschappen te doen. In een open vraag geeft 32% aan dat ze in de toekomst een manier willen om gezondere keuzes te maken en 30% geeft hetzelfde aan voor duurzame keuzes.

Daarnaast blijkt het belang voor duurzaamheid te groeien bij consumenten. Het belangrijkste blijft de mate van dierenleed (71%) en uitbuiting van mensen (69%), die beide ook zijn gegroeid ten opzichte van 2022.

Supermarkt hoppen voor aanbiedingen

Verder blijkt uit het onderzoek dat 75% van consumenten het koopgedrag heeft aangepast als gevolg van de prijsstijgingen. Ze kopen vaker goedkopere producten en maken meer gebruik van aanbiedingen. Dit betekent ook dat ze vaker naar een andere supermarkt gaan. 23% geeft aan dat een aantrekkelijke aanbieding voldoende reden is voor een andere supermarkt te kiezen.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur