Skip to content

Consumentenbond: informatie herkomst voedsel te vaag

In de supermarkt is te vaak niet duidelijk uit welk land een product komt, vindt de Consumentenbond.

Updated on:
Nieuws
Retail
Volgens de Consumentenbond is de herkomst van losse groente en fruit niet altijd duidelijk bij de schappen van de supermarkt. - Foto: Roel Dijkstra premium

Volgens de Consumentenbond is de herkomst van losse groente en fruit niet altijd duidelijk bij de schappen van de supermarkt. - Foto: Roel Dijkstra

Wie in de supermarkt voedsel koopt, blijft te vaak in het ongewisse over het land waar de producten vandaan komen. Dat vindt de Consumentenbond.

De belangenclub inventariseerde de informatie die supermarkten geven over het herkomstland van voedingsmiddelen en zegt veel onduidelijkheden te hebben gevonden.

Het is verplicht om bij bijvoorbeeld onbewerkt vlees, vis, groente of fruit aan te geven waar dit voedsel vandaan komt. Maar Albert Heijn noemt in zijn onlinesupermarkt tal van landen waar runderen voor de aangeboden biefstukjes vandaan komen, variërend van Nederland tot Ierland, Polen tot Australië. Volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar hebben consumenten die hun vlees het liefst van nabij halen niets aan die informatie.

Olijven uit de EU

Op verpakkingen van olijfolie en honing staat volgens de belangenvereniging soms vage informatie over de plek waar deze vandaan komt. Zo valt weleens te lezen dat olijfolie is gemaakt van olijven afkomstig uit de Europese Unie. Ook hekelt de Consumentenbond dat de herkomst van losse groente en fruit niet altijd duidelijk is bij de schappen van de supermarkt.

In Europees verband pleit de Consumentenbond voor strengere regels. Zo is het nog niet verplicht om de herkomst van bijvoorbeeld bewerkt vlees te vermelden, zoals bij gemarineerd vlees.

Aanpassing regelgeving informatie verpakkingen

De Europese Commissie bekijkt de regels voor voedselinformatie richting consumenten, naar aanleiding van de Farm-to-Fork-strategie. Via een internetconsultatie kan iedereen zijn mening hierover geven. De Commissie wil zich bij het aanpassen van de regelgeving met name focussen op nutritie-labels op de voorkanten van verpakkingen, vermeldingen van herkomst en datering. De Commissie vraagt burgers en belanghebbenden om hun mening te geven en ervaring te delen over wat de belangrijkste obstakels zijn als het gaat om informatie op voedselverpakkingen.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen