De Consumentenbond kwam formuleringen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. - Foto: Canva
Er moeten heldere regels komen voor het gebruik van de termen ânatuurlijkâ en âpuurâ op voedseletiketten. Dat vindt de Consumentenbond.
De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan, net zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland die hebben.
Hoewel er volgens de bond in de Warenwet nauwelijks regels staan voor dergelijke claims, nemen consumenten ze vaak serieus. Ze associëren termen als âmet natuurlijke ingrediëntenâ en â100% natuurlijkâ met gezond en fabrikanten spelen daar dan weer op in.
âNatuurlijkâ en âpuurâ op suikerklontjes en chips
De Consumentenbond kwam formuleringen als ânatuurlijkâ en âpuurâ tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. âOmdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims âpuurâ en ânatuurlijkâ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleidingâ, zegt directeur Sandra Molenaar van de bond.
Er moeten Europese regels komen en in afwachting daarvan moet Nederland richtlijnen opstellen, vindt de bond. Die roept fabrikanten ook op om loze claims van hun verpakkingen te halen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij