Skip to content

Consumentenbond wil regels voor vermelding ‘natuurlijk’ en ‘puur’

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De Consumentenbond kwam formuleringen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. - Foto: Canva premium

De Consumentenbond kwam formuleringen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. - Foto: Canva

Er moeten heldere regels komen voor het gebruik van de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Dat vindt de Consumentenbond.

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan, net zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Ierland die hebben.

Hoewel er volgens de bond in de Warenwet nauwelijks regels staan voor dergelijke claims, nemen consumenten ze vaak serieus. Ze associëren termen als ‘met natuurlijke ingrediënten’ en ‘100% natuurlijk’ met gezond en fabrikanten spelen daar dan weer op in.

‘Natuurlijk’ en ‘puur’ op suikerklontjes en chips

De Consumentenbond kwam formuleringen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op onder meer cola, suikerklontjes, winegums en chips. “Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding”, zegt directeur Sandra Molenaar van de bond.

Er moeten Europese regels komen en in afwachting daarvan moet Nederland richtlijnen opstellen, vindt de bond. Die roept fabrikanten ook op om loze claims van hun verpakkingen te halen.

Lees ook: Europese samenwerking moet Nutri-Score verbeteren

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau