Kellogg is vooral bekend van ontbijtgranen, maar maakt ook chips onder het merk Pringles. - Foto: Canva/Dids
Voedingsmiddelenbedrijf Kellogg maakte in het tweede kwartaal van 2020 meer omzet.
Op eigen kracht, dus zonder effecten van bijvoorbeeld desinvesteringen of overnames, groeide de omzet met 9,2% naar $ 3,6 miljard.
De coronacrisis zorgde voor meer consumptie thuis, wat een positief effect had op de verkoop van ontbijtgranen en bevroren voedselproducten in ontwikkelde markten. De daling van de verkoop van voedingsmiddelen die buitenshuis worden geconsumeerd, werd hierdoor meer dan gecompenseerd.
Kellogg bouwde meer voorraad op
Kellogg, dat naast ontbijtgranen ook onder andere Pringles maakt, verhoogde de productie om de extra vraag bij te benen en om voorraden op te bouwen. Dat resulteerde in een ‘operationele hefboomwerking die de incrementele (extra, red.) kosten meer dan compenseerde, wat resulteerde in hogere winstmarges’.
Het operationele resultaat steeg met 27% als gevolg van de hogere omzet en investeringen die werden uitgesteld naar het tweede kwartaal. De nettowinst kwam uit op $ 351 miljoen, tegen $ 286 in dezelfde periode vorig jaar.
Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Kellogg in de Beursindex op Foodagribusiness.nl/markt