Skip to content

Cosun sluit overnames niet uit voor meer omzet uit voeding

Bij de voedingsingrediënten onderscheidt Cosun drie gebieden: plantaardig eiwit, vezels, textuur en vlokken/zetmeel.

Foto: Roel Dijkstra

Foto: Roel Dijkstra

Tegelijk met de jaarcijfers presenteerde Cosun de nieuwe strategie voor de komende vijf jaar, met als titel ‘Unlock 2030’. Bedoeling is om versneld door te voeren wat in de huidige strategie al centraal stond: financieel minder afhankelijk worden van de volatiele suikermarkt.

Doel is dat 30% van de omzet komt uit nieuwe activiteiten of wat ze bij Cosun noemen het vierde been onder het bedrijf naast bieten, aardappelen en coproducten. Groei moet komen uit coproducten en vooral ook voedingsingrediënten.

Bij de voedingsingrediënten onderscheidt Cosun drie gebieden: plantaardig eiwit, vezels, textuur en vlokken/zetmeel. De beoogde 30% bijdrage gaat niet lukken met alleen eigen groei, hiervoor zijn partnerschappen met andere bedrijven of eventueel overnames nodig. Volgens CEO Hans Meeuwis is Cosun financieel sterk genoeg om dit te kunnen doen. Daarnaast kondigt Cosun aan dat ze een nieuwe divisie op gaan zetten voor voedingsingrediënten.

Cosun wil minder CO2 uitstoten

Verder wil Cosun in 2030 45% minder CO2 uitstoten. Het gaat hier om zogeheten scope 1- en 2-doelen, die gaan over het bedrijf zelf. Meeuwis en coöperatievoorzitter Arwin Bos benadrukken dat Cosun ondanks groei van niet-bietenactiviteiten een coöperatie van bietentelers blijft met als doel een rendabele bietenteelt in Nederland. De andere activiteiten moeten dat ondersteunen. Dat is nodig, omdat de kosten sneller stijgen dan eerder gedacht.

Snel delen

Afbeelding
Johan Oppewal

chef-redacteur