Maarten Bouten is oprichter van Rechtstreex. Een lokale boodschappenservice die onlangs zijn derde crowdfundingsactie startte. Foto: Aina Seerden
In dit artikel
Een bedrijf opstarten en opschalen is al moeilijk genoeg, maar als de bank ook nog moeilijk gaat doen over leningen blijven maar weinig opties over. Korteketen-initiatieven doen daarom steeds vaker een beroep op hun klanten en community voor financiering.
Risico voor banken te groot
Er zijn verschillende manieren om geld op te halen: een donatie vragen, sponsoring, een lening of een investering vragen, waarmee investeerders dividend uitbetaald krijgen wanneer een bedrijf winst maakt. Omdat banken het risico vaak te groot vinden, is kapitaal daar lastig los te krijgen. âIn het begin was het heel onzeker hoe het ging uitpakken wat wij doenâ, vertelt Maarten Bouten, oprichter van Rechtstreex. âBanken kijken dan heel technisch naar risico en als je aan het ontwikkelen bent, zijn zij vaak geen goede financier.âWe kregen vanuit onze omgeving te horen dat die leningen leuk zijn, maar dat sommigen wel meer onderdeel wilden zijn van ons bedrijfRechtstreex is een boodschappendienst met uitsluitend lokale producten, actief in Rotterdam en Haaglanden. Het bedrijf is bezig met een derde crowdfundingsactie, die ook dit keer een succes lijkt te worden. âMet deze laatste crowdfundingsactie verkopen we aandelen in Rechtstreex aan âonze communityâ. Die bestaat uit klanten, mensen die werken bij ons bedrijf en mensen die onze missie ondersteunen. De vorige twee keer waren leningen. Met die leningen hebben we fysieke investeringen gedaan, zoals de aanschaf van een koelcel. Die investering wordt langzaam afgeschreven en op die manier betalen we de leningen dan ook terug. We kregen echter vanuit onze omgeving te horen dat die leningen leuk zijn, maar dat sommigen wel meer onderdeel wilden zijn van ons bedrijf. Door op deze manier een aandeel te verkopen, maken we ons bedrijf meer community-gedreven.â Rechtstreex heeft 150 boeren waar ze mee samenwerken en zestig afhaalpunten. Met de crowdfunding willen het bedrijf het aantal afhaalpunten opschalen naar tachtig, besteltijden verkorten, de website verbeteren en een handige app lanceren.
Platform
âJe zet een campagne op. Wij hebben dat bij Crowdaboutnow gedaan, daar assisteren ze je ook bij het opzetten van je plan. Bedenk wat je wil laten financieren en maak een prognose van hoeveel dit gaat kostenâ, geeft Bouten als advies om crowdfunding op te zetten. âWerk je verhaal uit en toets dat bij mensen, haal feedback. Wees duidelijk en leg uit waarvoor de investeringen worden gebruikt. Wij hebben voor de externe communicatie bijvoorbeeld een video gemaakt en een prospectus, zodat onze potentiële investeerders meer inzicht krijgen in onze bedrijfsstructuur, financiën en toekomstplannen. Je betaalt bij Crowdaboutnow een percentage van het bedrag dat je ophaalt met je campagne aan het platform. Hoeveel dat is, verschilt per vorm.âKorte ketens gaan heel sterk over menselijke verbindingen en dan is het ook heel logisch dat je zoân verbinding toepast bij je financieringenBouten geeft aan dat Rechtstreex gekozen heeft om een platform te gebruiken, omdat daar de financiën beter en makkelijker bijgehouden worden. Daarna zet je de campagne uit in je eigen community. âKorte ketens gaan heel sterk over menselijke verbindingen en dan is het ook heel logisch dat je zoân verbinding toepast bij je financieringenâ, vertelt Bouten. Rechtstreex houdt nog geen winst over en heeft daardoor niet zelf de financiële middelen om grote investeringen te doen. âOperationeel maken we wel winst, maar omdat we de afgelopen jaren veel hebben moeten investeren in het uitbouwen van Rechtstreex staat onder de streep geen winst.â Met de investeringen van de nieuwe crowdfunding hoopt Rechtstreex door te groeien naar 25.000 bestellingen per jaar en daardoor op een winstgevend niveau te komen. âDan kunnen we financieel op eigen benen staan en onze eigen investeringen financieren.â
Denk na voor de community
Tips van Bouten: âGa na of je een community hebt en of die geïnteresseerd is in investeren in jouw bedrijf. Met deze crowdfunding is ongeveer de helft van de investeerders klant bij ons. Zij doen dit vooral uit persoonlijke overtuiging.â Daarnaast is het volgens Bouten heel belangrijk dat je open en eerlijk bent over de crowdfunding. âDe meeste mensen die via crowdfunding investeren, hebben geen professionele financiële achtergrond en kunnen de risicoâs daardoor niet goed inschatten. Daar moet je verantwoordelijk en eerlijk mee omgaan. Beloof geen gekke rendementen en benoem de risicoâs en in welke fase je bedrijf zit. Mensen kunnen enthousiast en betrokken zijn, maar maak daar geen misbruik van.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp