Skip to content

Dagelijks betaalbaar voedsel is niet vanzelfsprekend

Leverzekerheid voor de foodindustrie wordt steeds onzekerder. En dat heeft impact op de prijs van voedsel.

betaalbaar voedsel

Foto: Canva

Tijdens de Dutch Design Week was ik bij een bijeenkomst waar Jacques van Outryve (landbouwjournalist) en een aantal ondernemers spraken over de betaalbaarheid van voedsel.

Van Outryve begon zijn presentatie met de boerenbetoging van 23 maart 1971 in Brussel. Een protest tegen de hervormingsplannen van Europees landbouwcommissaris Sicco Mansholt. Sleutelbegrippen van die hervormingsplannen: schaalvergroting, mechanisering en daarmee lagere kostprijzen. Nu, ruim 50 jaar later, moet vanwege bekende redenen de sector krimpen en extensiveren. Het is nog onduidelijk wat dit met de kostprijzen en verdienmodellen van ondernemers gaat doen. Ook is onduidelijk wat dit voor impact heeft op de portemonnee van consumenten.

Leverzekerheid voor de foodindustrie wordt steeds onzekerder

Daarnaast veranderen klimatologische omstandigheden en daarmee nemen ook de risico’s op minder productie toe. Leverzekerheid voor de foodindustrie wordt steeds onzekerder. En dat heeft impact op de prijs van voedsel. Van Outryve schetste de te verwachte prijsstijging in 2030 van rijst met 37% en van mais met 55%. Daarbij zou 40% van de Afrikaanse landbouwgrond niet meer geschikt zijn voor mais. Recente voorbeelden: de olijfoogst in Spanje, maar ook de tomaten, door gebrek aan water in Spanje, moeten nu uit Marokko komen.

Uitdagingen om foodbedrijf te verduurzamen

Naast veranderingen in de primaire sector en veranderingen van het klimaat die beide impact hebben op een stijgende voedselprijs, schetste een foodondernemer zijn uitdagingen om zijn bedrijf te verduurzamen.

Enkele voorbeelden van zijn uitdagingen:

  • Sociale wetgeving;
  • PlanetProof produceren;
  • Voldoen aan keurmerken;
  • Voldoen aan de CO2-footprint.

Zijn quote: ‘Verduurzamen van vers voedsel kent zijn prijs’. Voor al deze uitdagingen moet de ondernemer investeren en dat werkt kostprijsverhogend.

De oplossing: true pricing

De ondernemer zag maar één oplossing: het systeem van ‘true pricing’. Waarbij het voor de foodretailer en nog belangrijker de consument inzichtelijk is wat de daadwerkelijke kosten en waarden zijn van een (duurzaam) product. Door intensief samen te werken, binnen de keten, is het mogelijk transparant te zijn ten aanzien van zowel de positieve als negatieve impact op klimaat, natuur en sociale (gezondheids)aspecten.

Uiteindelijk zal true pricing waarschijnlijk leiden tot een hogere consumentenprijs. Maar is de keten wel in balans met natuur en milieu. En kunnen we voedselzekerheid en daarmee dagelijks betaalbaar voedsel borgen.

Snel delen

Afbeelding
Marcel Lambregts

Sectormanager Food bij Rabobank