Skip to content

Danish Crown mikt op snelle winst met plantaardige producten

Updated on:
Business
Achtergrond
Varkensslachterij van Danish Crown. Volgens CEO Jais Valeur is Danish Crown niet alleen een slachterij, maar ook een vleesveredelingsbedrijf en dus een voedingsfabrikant. - Foto: Red Star Photography/Danish Crown premium

Varkensslachterij van Danish Crown. Volgens CEO Jais Valeur is Danish Crown niet alleen een slachterij, maar ook een vleesveredelingsbedrijf en dus een voedingsfabrikant. - Foto: Red Star Photography/Danish Crown

Danish Crown belooft dat zijn vorige week gelanceerde assortiment van plantaardige vleesvervangers snel geld gaat opleveren en de leveranciers/eigenaars ten goede zal komen. Bang voor verdringing hoeven de varkens- en rundveehouders daarom niet te zijn.

Slachterijcoöperatie Danish Crown stapt met de bestaande merknaam De Groene Slager vol in de markt voor plantaardige vleesvervangers. Het levert de leveranciers/eigenaren al binnen twee jaar geld op. Dat verzekert CEO Jais Valeur van het Deense concern, een van de leidende Europese varkensslachterijen met tevens een aanzienlijke rundveeverwerkingstak. Deze draait onder de naam DC Beef. Het varkenssegment heet, logischerwijs, DC Porc. De verzekering van Valeur moet de scepsis wegnemen die er onder de varkenshouders heerst. Wat gebeurt er met hun positie als plantaardige grondstoffen echt belangrijk worden voor het concern? Die vraag houdt de varkenshouders bezig.

Arla Foods al langer bezig met plantaardig

Dat geldt ook voor zuivelconcern Arla Foods, dat in reactie op de trend naar vegetarische producten in 2020 een haverdrank in de markt zette. Dit tot irritatie van een aanzienlijk deel van de melkleveranciers in Denemarken, vertegenwoordigd door belangenorganisatie Danske Mælkproducenter (LDS).

De irritatie is niet ongegrond. Het is nog niet zo heel lang geleden dat Arla zich volledig zei te willen concentreren op de melkverwerking. Dat leidde onder meer tot de afstoting van een vruchtensappenbedrijf en een emballagefabrikant. Arla Foods zegt zich nu echter niet meer aan de vegetarische trend op de markt te kunnen onttrekken. LDS blijft niettemin geringschattend doen over het haverdrankinitiatief. Voorzitter Kjartan Poulsen spreekt over ‘plantensap’ als het over de haverdrank met de merknaam Jörd gaat.

Tweede poging van Danish Crown

De scepsis onder de leveranciers van Danish Crown is minder uitgesproken. Daar komt bij dat het concern met het vorige week gelanceerde initiatief de facto een tweede poging gaat doen op de markt voor plantaardige vleesvervangers. Eerder al kwam het concern met vegetarische burgers op de proppen, maar in 2019 verdwenen deze weer geruisloos uit het assortiment.

Wat is het verschil tussen toen en nu? Directietopman Valeur stelt vast dat de markt voor vegaproducten inmiddels aanzienlijk volwassener is. Het aantal aanbieders is gegroeid, evenals de kans om geld te verdienen met dergelijke levensmiddelen.

Voor Valeur is daarbij van belang dat Danish Crown niet alleen een slachter is van varkens en runderen maar ook een vleesveredelingsbedrijf en in die zin een voedingsfabrikant. Het aanbod wordt met de vegaproducten completer en zo moet Danish Crown zijn relevantie voor de afnemers niet alleen behouden, maar ook versterken.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur