Foto: Canva
Danish Crown vergroot de greep op de Duitse detailhandelsmarkt voor bacon en claimt daar nu een aandeel van circa 50%.
Dat meldt het vleesconcern in zijn wekelijkse nieuwsbrief, nadat het diverse nieuwe afzetcontracten heeft gesloten. “De positieve ontwikkeling op de detailhandelsmarkt doet zich ten dele ook voor in de foodservicesector (horeca en bedrijfskantines), die meer last had van het coronavirus. Maar nu zien we ook vooruitgang op die markt”, laat het Deense concern weten bij monde van directielid Europa, René Olsen. De nieuwe afzetcontracten zijn of geheel nieuw of verbeteringen van bestaande contracten.
Inzet groei op baconmarkt
De bacon wordt zowel verkocht onder het eigen merk Tulip en onder de huismerken van de grootgrutters (private label). Danish Crown zet zich al een aantal jaren in voor groei op de baconmarkt. Tegen die achtergrond lijfde het bijvoorbeeld in 2018 het Haarlemse vleeswarenbedrijf Zandbergen in. Het martkaandeel in Duitsland heeft zich de afgelopen zeven jaar (sinds 2013) ontwikkeld vanaf een niveau van 38%, wat derhalve duidt op een eerder gestage dan explosieve groei. Of de grenzen op de Duitse markt nu zijn bereikt, moet volgens het concern de tijd uitwijzen.