Foto: Henk Riswick
Slachterijcoöperatie Danish Crown ziet de winst dalen door hoge transport- en verpakkingskosten. Ook de vraag vanuit China stortte in waar het bedrijf last van heeft.
De omzet steeg met 3,6% naar â¬Â 4,02 miljard. Door de hoge kosten van verpakkingen en transport bleef er voor de winst na belastingen nog â¬Â 150 miljoen over, een daling ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Het bedrijf zegt dat de kosten voor energie, transport en verpakkingen met bijna een half miljard Deense kronen is gestegen.
CEO Jais Valeur zegt dat de uitdagingen nog niet voorbij zijn. Ook de boerderijen staan onder druk door de hoge voer- en energieprijzen. âHet is belangrijk dat we onze concurrentiepositie herstellenâ, zegt Valeur. Ook de wegvallende vraag vanuit China zorgt ervoor dat de productiecapaciteit zich weer gaat richten op Europa, VS, Australië en Japan.
Plantaardige producten
In januari lanceerde Danish Crown zijn eerste grote productiereeks van plantaardige producten: Den Grønne Slagter. Hoeveel omzet het merk draaiende in het eerste kwartaal is niet uitgesplitst. Ook Sokolõw in Polen en KLS in Zweden hebben een sterk marktaandeel in plantaardig in beide landen. Danish Crown zegt dat in het najaar nieuwe producten zullen volgen bij beide merken.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij