Skip to content

Danone is nu een bedrijf met een missie

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
De gedreven CEO van Danone Emmanuel Faber was er alles aan gelegen om de ‘titel’ als eerste uit te kunnen stralen. Foto: ANP

De gedreven CEO van Danone Emmanuel Faber was er alles aan gelegen om de ‘titel’ als eerste uit te kunnen stralen. Foto: ANP

Danone is officieel een bedrijf met een missie geworden en topman Emmanuel Faber is daar ontzettend blij mee.

Danone is het eerste beursgenoteerde bedrijf in Frankrijk met de titel ‘Entreprise à Mission’ ofwel en bedrijf met een missie. Dat betekent dat sociale, maatschappelijke en milieu-doelen nu officieel zijn vermeld in de statuten van het Franse voedings-, flessenwater- en zuivelbedrijf. Een speciale commissie met acht deskundigen van grote internationale organisaties, waaronder de WTO, de World Bank en Unesco, gaat er op toezien dat Danone zich aan die doelstellingen houdt.

Een gedreven CEO

‘Enterprise à Mission’, zeg maar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, is vorig jaar als bedrijfsomschrijving opgenomen in de Franse wetgeving. De gedreven CEO van Danone Emmanuel Faber was er alles aan gelegen om de ‘titel’ als eerste uit te kunnen stralen. Hij kreeg tijdens de vorige week gehouden algemene vergadering ook steun van 99% van de aandeelhouders – waaronder veel personeelsleden – om de statuten in die zin te wijzigen. “Een fantastisch resultaat”, aldus Faber. “Ik ben ervan overtuigd dat des te meer ons bedrijf laat zien dat het werkt voor alle belanghebbenden, des te meer zal het waarde creëren en daarvoor ook erkend worden. Dit is nog nooit geprobeerd op de schaal waarop wij dit samen gaan doen.”

Dienend aan de belangen van de maatschappij

Faber legt verder uit: “Het lijkt een logische stap voor ons, maar het kon niet op een beter en geschikter moment komen nu medewerkers, consumenten, klanten, partners, overheden en aandeelhouders inzien hoe kritisch belangrijk een evenwichtige multi-belanghebbenden aanpak is om waarde te creëren en te delen. We willen iedereen in ons bedrijfsecosysteem op een eerlijke en transparante manier dienen en daarvoor voor Danone een omvattend en efficiënt kader creëren om veerkrachtige en daardoor duurzame waarde te scheppen in de nieuwe wereld. We willen dat al onze bedrijven en merken door de consument worden gezien als dienend aan de belangen van de maatschappij en de mensen.”

Danone ziet dalende omzet

Faber gaf tijdens de virtuele bijeenkomst ook een update over de gang van zaken bij Danone. In de laatste weken vertoont de omzet een dalende lijn, omdat mensen in veel landen de voorraden opmaken die ze bij het begin van de coronacrisis hebben gehamsterd. In combinatie met de sluiting van de horeca in grote delen van de wereld ligt de omzet bij speciaalvoeding en flessenwater (Evian) rond de 50% lager dan een jaar geleden. Bovendien is Danone rond de € 100 miljoen kwijt aan extra kosten voor het veilig maken van haar fabrieken en op gang houden van de logistiek. De operationele marge zal over het eerste halfjaar dan ook lager uitkomen. Danone is er wel in geslaagd voor € 800 miljoen aan laagrentende obligaties uit te geven waardoor de financiële positie is versterkt.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur