Foto: ANP
Danone heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de vergelijkbare omzet met 3,3% zien dalen naar € 5,66 miljard. Het Franse bedrijf verwacht dat de omzet in het lopende jaar weer hoger zal uitkomen dan een jaar eerder en gaat er ook van uit dat de tweede jaarhelft weer winstgevend kan zijn. Over het verlies/de winst in de afgelopen drie maanden geeft Danone, zoals gebruikelijk, geen informatie.
De divisie zuivel en plantaardig, goed voor 55% van de omzet, zag de verkopen wel weer met 1,6% toenemen. Dat was niet voldoende om de daling met 7,7% bij baby- en speciale voeding en die met 11,6% bij flessenwater op te vangen.
De foodactiviteiten in Europa en Noord-Amerika vertoonden een sterke groei, gedreven door probiotics, proteïne en vooral plantaardig. De zuivelproducten konden over een brede linie marktaandeel winnen. De daling bij speciaal voeding is vooral te wijten aan de vergelijking met de buitengewoon hoge verkopen begin 2020 toen velen, vanwege de pandemi, baby- en andere voeding gingen hamsteren. In China was sprake van een scherpe val doordat de Chinezen niet meer op reis gingen en andere verstoringen van de verkoopkanalen. Aan de andere kant blijven de verkopen van speciaalvoeding voor volwassenen sterk toenemen.
Nieuwe CEO
Danone deelt verder mee dat het zoeken naar een nieuwe CEO in volle gang is. Het bedrijf kijkt daarbij vooral naar externe kandidaten. Namen worden in dit stadium niet genoemd. Een nieuwe CEO is nodig nadat Emmanuel Faber eerder dit jaar onder druk van activistische aandeelhouders aan de kant is gezet.