De maatschappij stelt steeds strengere eisen aan bedrijven. - Foto: ANP
De maatschappij is steeds in beweging en de eisen die de maatschappij aan een ondernemer stelt, worden steeds groter.
Steeds meer eisen
De vraag wordt steeds groter, complexer en veelzijdiger. Naast de vraag om lokale verbinding zijn er legio aan andere vragen bijgekomen. Lokale producten verkopen lijkt hier nog op, al wordt dat voor een landelijke of internationale retailer met centrale inkoop alweer lastiger om aan te voldoen. Maar er zijn veel meer eisen: duurzaam; minder verpakking en/of plastic; lager energieverbruik; lagere mondiale CO2-footprint; eerlijke beloning van producenten en medewerkers; bij-, vlinder-, dolfijn-, insect- en oerwoudvriendelijke productie; gezond; geen kinderreclame, enzovoort. Als retailer kan je dit niet allemaal zelf bijhouden en dus vlucht je in keurmerken die het onderzoek naar de eisen en de controle van producten voor je overnemen.Meer data betekent meer punten waarover verantwoording gevraagd gaat wordenMaar daar kom je niet meer mee weg. Want de actievoerders willen nog meer vooruitgang en het gaat nooit snel genoeg. Meer details over allerlei productiesystemen komen vrij in onze huidige op data gebaseerde maatschappij. Meer data betekent meer punten waarover verantwoording gevraagd gaat worden. En dus meer inzet die retailers moeten doen om zich te kunnen verantwoorden. MVO wordt DGO, Data Gestuurd Ondernemen. Komende jaren zal zwaar ingezet moeten worden op het in orde krijgen van MVO-dataverzameling, waarbij het ook nog onzeker is waar die M allemaal over gaat. Ga er maar aan staan.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij