Directeur Groene Weg Allard Bakker. - Foto: Hans Prinsen
De biologische tak van Vion, De Groene Weg, wil uitbreiden naar Duitsland en daar vraaggestuurde ketens opzetten. Het bedrijf wil het concept van contracten van onbepaalde duur met biologische varkenshouders intensiever bij Duitse boeren gaan promoten.
In Nederland heeft De Groene Weg een marktaandeel van 75%. Wekelijks leveren ongeveer 110 boeren gemiddeld 2.300 biologische varkens aan het bedrijf. Volgens de dochteronderneming van Vion neemt het aantal biologisch bewuste consumenten aanzienlijk toe. In het segment varkensvlees steeg in Duitsland de verkoop vorig jaar met bijna 50% ten opzichte een jaar eerder. Biologisch varkensvlees was daarmee voor het eerst goed voor een marktaandeel van 2%. Om te kunnen voldoen aan de vraag in Duitsland worden er al grote hoeveelheden biologisch vlees uit Nederland en Denemarken geïmporteerd, zo stelt De Groene Weg.
Economisch de moeite waard
De onderneming wil het concept van contracten van onbepaalde duur waarbij varkenshouders leveringsplicht hebben en De Groene Weg afnameplicht, meer gaan promoten bij Duitsland boeren. De omschakeling van een gangbaar naar biologisch varkensbedrijf duurt gemiddeld twee tot drie jaar. “En ik ken geen enkele boer voor wie de stap naar de groene manier van varkensvlees produceren niet ook economisch de moeite waard was”, aldus directeur Allard Bakker. Daarom wil De Groene Weg ook zijn eigen ervaring met de omschakeling naar biologische landbouw delen met Duitse boeren.
De plannen voor de Duitse markt zal het bedrijf verder presenteren op de Biofach, de jaarlijkse internationale beurs voor biologische levensmiddelen. Die vindt deze week van 17 tot 19 februari digitaal plaats.