Skip to content

De positieve kracht van voedsel centraal

Updated on:
Business
Column
Foto: Koos Groenewold

Foto: Koos Groenewold

Eenieder die mij volgt, weet dat wij ons al jaren inzetten voor brede informatieverstrekking over de meerwaarde van Nederlands voedsel.

Deze persoonlijke missie vindt z’n oorsprong in 2001, toen tijdens de mkz-crisis duidelijk werd dat onze overheid het ongelijke speelveld voor agrarisch ondernemers in Nederland systematisch versterkt. De sluiting van veemarkten in hun oude vorm, waardoor het systeem van transparante vrije prijsvorming geforceerd werd beëindigd, de invoering van een mestwetgeving gebaseerd op berekeningen die niet meer reproduceerbaar zijn, de afschaffing van de rode dieselolie en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al deze Nederlandse wetten bovenop de Europese, maken onze producten kunstmatig duur en prijzen ons uit de markt.

Hogere prijs

De consument – in ieder geval voor de binnenlandse afzet – moet maximaal geïnformeerd worden over deze hoge regeldruk. Veel regels en controles zorgen namelijk voor zekerheden die je zou moeten kunnen omzetten in een hogere prijs. Geen enkele sector uitgezonderd weet dat dit niet eenvoudig is, omdat er vaak andere belangen en machten meespelen, vooral bij de export en bij afzet via retailkanalen.

Rundvlees bij Jumbo

Op gebied van rundvlees lijken steeds meer afzetkanalen onze visie te omarmen. Afgelopen week maakte Jumbo bekend dat zij rundvlees van Nederlandse melkkoeien gaat verkopen. De retailer die jarenlang de slogan ‘het is tijd voor Iers’ predikte, lijkt ons eensklaps goed gezind.

“Consumenten hechten waarde aan rundvlees afkomstig van Nederlandse koeien, die in de wei hebben gelopen”, aldus Jumbo. Jumbo biedt melkveehouders met weidegang (vorig jaar 83,7% van de bedrijven) een extraatje van 5 eurocent per kilo geslacht gewicht. Voor een koe van 300 kilo betekent dit € 15. De koeien van het vlees van Jumbo worden (vooralsnog) niet afgemest. Dat is prima wanneer je er zogenoemd draaivlees (gehakt, hamburgers, worst) van maakt.

Voor een constante vleeskwaliteit en een groot volume is samenwerking nodig tussen de melkvee- en de vleesveesector

Zelf zijn wij zeven jaar geleden gestart met het centraal afmesten van Nederlandse melkkoeien. Wederom vanuit de overtuiging om een deel van het geïmporteerde rundvlees te vervangen door vlees uit de Nederlandse agrarische sector. Voor een constante vleeskwaliteit en een groot volume is samenwerking nodig tussen de melkvee- en de vleesveesector. Na zeven jaar ervaring staat het ambacht van het afmesten van melkkoeien als een huis en is de markt er klaar voor. En daar zijn we trots op!

Volgende week staat de positieve kracht van voedsel centraal tijdens de Dutch Food Week 2021. Ik sluit me daar graag bij aan en blijf optimistisch over de waardering van Nederlands voedsel.

Snel delen

Afbeelding
Anita Heijdra

Vleesveehouder