Skip to content

De strijd tussen Beyond Meat en Impossible Foods

Beyond Meat en Impossible Foods worden gezien als elkaars grootste concurrenten.

Updated on:
Business
Achtergrond
Volgens beursanalisten heeft Beyond Meat recent marktaandeel moeten inleveren ten koste van Impossible Foods, onder andere door prijsverlagingen. Foto: ANP

Volgens beursanalisten heeft Beyond Meat recent marktaandeel moeten inleveren ten koste van Impossible Foods, onder andere door prijsverlagingen. Foto: ANP

Beyond Meat en Impossible Foods worden gezien als elkaars grootste concurrenten. Beyond Meat heeft echter het voordeel dat het in Europa kan verkopen.

In Amerikaanse media is de aandacht groot voor de strijd tussen Beyond Meat en Impossible Foods. De twee producenten van vleesvervangers worden ook wel beschreven als elkaars grootste concurrenten. Volgens beursanalisten heeft Beyond Meat recent marktaandeel moeten inleveren ten koste van Impossible Foods, onder andere door prijsverlagingen.

Ik ga niet reageren en een soort van actieprijzen-oorlog met hen aan

Vorige week, tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers van Beyond Meat, vroeg een beursanalist aan de CEO van het bedrijf of Beyond Meat van plan is te reageren op de prijsverlagingen die Impossible Foods in maart doorvoerde. “Ja, er is concurrentie en er zijn gewoon enorme kortingen. En toch zijn wij nog steeds het nummer 1-product volgens de gegevens van de afgelopen vier weken. (…) Ik ga niet reageren en een soort van actieprijzen-oorlog met hen aan”, zo antwoorde CEO Ethan Brown.

Succesvol beursdebuut

Waar de laatste jaren het aantal nieuwe bedrijven in de plantaardige markt explosief is gestegen, is Beyond Meat al opgericht in 2009. Tien jaar na de oprichting ging het bedrijf naar de beurs. Een succesvol beursdebuut werd het toen de koers meteen 160% omhoog schoot. Niet veel later werd bekend dat het bedrijf in Nederland vleesvervangers gaat produceren, zowel in een gezamenlijke fabriek met vleesverwerker Zandbergen als in een nieuwe eigen fabriek. Van daaruit wil Beyond Meat de Europese markt bedienen.

Europese regelgeving

In tegenstelling tot Beyond Meat heeft Impossible Foods nog niet uitgebreid naar de EU. De belangrijkste reden daarvoor is de Europese regelgeving. Impossible Foods, dat werd opgericht in 2011, gebruikt een ingrediënt in haar vleesvervangers dat niet is toegestaan in de EU. Het gaat om heem, ‘het magische molecuul’, zoals het bedrijf het noemt, dat vleesvervangers naar vlees doet smaken. Heem wordt gemaakt van leghemoglobine, een ijzerhoudend eiwitmolecuul uit soja. Impossible Foods neemt het DNA van soja-leghemoglobine, voegt het toe aan gist en fermenteert het.

Amerikaanse gmo-soja

De heem wordt gemaakt door genetische modificatie. Dat is ook de reden dat de Impossible Foods-producten niet op de Europese markt zijn. Goedkeuring voor het gmo-ingrediënt is door de Europese autoriteiten namelijk (nog) niet gegeven. Daarnaast gebruikt de producent ook Amerikaanse gmo-soja in haar producten, ondanks zorgen bij consumenten over de veiligheid van gmo-voedsel. Volgens Impossible Foods is gmo-soja helemaal veilig en kwam Amerikaanse gmo-soja als beste uit de bus bij de zoektocht naar het meest milieuvriendelijke, schaalbare en betaalbare soja-eiwit. Beyond Meat gebruikt bewust geen gmo-ingrediënten en geen soja. Daarmee wil Beyond Meat zich onderscheiden.

Voorsprong voor Beyond Meat

Beyond Meat is een beursgenoteerd bedrijf en moet dus openheid geven over de gang van zaken. Impossible Foods is dat niet, dus een vergelijking op basis van cijfers is moeilijk. Volgens persbureau Bloomberg is Beyond Meat de grootste van de twee, afgaande op het aantal verkooppunten in de VS. Daar staat tegenover dat Beyond Meat voor een groot deel afhankelijk is van afzet in de foodservice. Die kreeg een knauw door de coronacrisis. Impossible Foods breidde zijn afzet aan restaurants juist uit. Restaurants met bestel, afhaal of bezorgopties. Dat zou de verhouding op de Amerikaanse markt tussen Impossible Foods en Beyond Meat wel eens kunnen veranderen. Belangrijk punt is dat Beyond Meat nog altijd de voorsprong heeft om in Europa en China haar producten te kunnen verkopen.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur