Skip to content

De waarde van een goede groentecampagne

Updated on:
Column
Food & Health
Groente niet als knuffelige suffies, maar als schurken om je tanden in te zetten. - Foto: Veg Power

Groente niet als knuffelige suffies, maar als schurken om je tanden in te zetten. - Foto: Veg Power

Een hilarische campagne vergroot de Britse groenteconsumptie. Of komt het toch ergens anders door?

De Britten staan niet bekend om hun gezonde eetpatroon. De uitvinders van pubfood en fish & chips staan samen met Nederland en de Scandinavische landen onderaan de lijstjes wat betreft groente- en fruitconsumptie van Europa. Volgens cijfers van de Britse groentepromotieorganisatie Veg Power gaat het sinds anderhalf jaar wel de goede kant op.

€ 70 miljoen extra agf-verkoop

De Britten berekenden een plus van € 70 miljoen, oftewel 2,25% meer verkochte groenten en fruit tussen februari 2019 en juli 2020. In februari 2019 ging de campagne Eat Them To Defeat Them van start. In deze agf-promotiecampagne worden groenten en fruit nu eens niet als blije figuurtjes afgebeeld, maar als boosaardige schurken, afkomstig uit de duistere krochten van de aarde. De enige manier om ze te verslaan is ze op te eten.

Lees verder onder de promotievideo

Gratis de beste zendtijd voor groente en fruit

Klinkt vergezocht, maar dat geldt wel voor meer reclamecampagnes. En deze, gratis ontworpen door een van de beste Engelse bureaus, ziet er geweldig uit, als trailers van een horrorfilm die je móét zien. En ook het feit dat de gelikte spotjes op de beste momenten zendtijd kregen van de grootste commerciële zenders van Engeland, zal de populariteit van groente en fruit niet hebben tegengewerkt.

Coronavirus: die ándere schurk

Maar hoe grappig de filmpjes ook zijn en hoe ze ook viral gingen onder Britse kids, er is ondertussen natuurlijk nóg een schurkachtig wezen onder ons dat zo zijn weerslag heeft op de consumptiestatistieken. De toename in de aankoop van groente en fruit loopt namelijk ook parallel met het opduiken van het coronavirus. Over schurkachtige wezens gesproken.

Angst als goede raadgever

Zouden het twee kanten van dezelfde medaille zijn? Hoe angst ons kan aanzetten ons toch maar wat beter te gaan gedragen – of het nu echte acute bezorgdheid is voor de eigen gezondheid, die ondertussen ook een run op vitamine D-pillen heeft veroorzaakt, of angst-met-een-knipoog om griezelige bloemkolen die je willen komen grijpen.

Hoe het ook zij, de ‘commerciëlen’ doneren vanaf februari 2021 voor het derde achtereenvolgende jaar zendtijd aan Veg Power, voor een nieuwe serie Eat Them To Defeat Them-spotjes. Een voorbeeld waar ons eigen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit voorlopig alleen maar van kan dromen.

Snel delen