De coronacrisis zal niet alleen positieve, maar ook negatieve invloed hebben op het tweede halfjaar van Chr. Hansen, erkent CEO Mauricio Graber. - Foto: Chr. Hansen
In dit artikel
Het Deense biotechconcern Chr. Hansen denkt dit jaar rustig door te kunnen werken aan de groei van de omzet, onder meer met een natuurlijk bederfwerend additief voor zuivelproducten.
Biotechconcern Chr. Hansen behoort tot de bedrijven die niet wezenlijk onder druk zijn geraakt door de coronacrisis. De Deense onderneming blijft op het acquisitiepad en houdt vast aan de verwachtingen voor 2020 die voor de pandemie waren meegegeven aan de beurs in Kopenhagen. Hier neemt het bedrijf een plaats in op de elite-index, de OMX C225, dat zijn de 25 bedrijven met de grootste marktwaarde.
Groei van 4 tot 6% verwacht
Chr. Hansen heeft in deze index gezelschap van twee andere agribusiness-gerelateerde bedrijven: bierbrouwer Carlsberg en enzymenconcurrent Novozymes. De verwachting voor dit jaar is een groei van 4 tot 6% en daarin gelooft het bedrijf nog steeds, zo bleek bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers eerder deze maand april.
De omzet in de eerste twee kwartalen nam in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder nam toe naar ruim € 567 miljoen. In het voorafgaande jaar was dat ruim € 553 miljoen. De resultaatontwikkeling was stabiel. In alleen het tweede kwartaal groeide de omzet met € 11 miljoen naar € 294,7 miljoen. De organische groei becijferen de boekhouders van het bedrijf op 5%.
Negatieve effecten coronacrisis
Duidelijk is natuurlijk wel dat de coronacrisis niet alleen positieve, maar ook negatieve invloed zal hebben op het tweede halfjaar, erkent CEO Mauricio Graber. “Chr. Hansen maakt deelt uit van de wereldwijde voedselbevoorradingsketen en heeft een sterk aanbod voor de levensmiddelen- en gezondheidsindustrieën,” zei Graber. Daarbij is het concern erin geslaagd de bedrijvigheid op het normale niveau te houden, evenals de leveranties aan de afnemers.
Concurrentie met DSM
Het concern werkt, uitgaande van de eigen opdeling, in vijf segmenten, namelijk voedingsbacterieculturen & enzymen, gewasgezondheid, diergezondheid, probiotische supplementen & babyvoeding en natuurlijke kleurstoffen. In die zin concurreert het op veel terreinen met DSM, dat het er overigens evenmin slecht vanaf brengt onder het wereldwijde coronageweld.
Biologische bescherming zuivelproducten
Dat een bedrijf als Chr. Hansen veel inzet op R&D (onderzoek en ontwikkeling) is inherent aan de aard van de activiteiten. Ook nog afgelopen maand meldde het een doorbraak bij het onderzoek naar de biologische bescherming van zuivelproducten tegen bederf door schimmel en vergisting. Het gunstige effect blijkt te zitten in het eigen melkzuurbacterieculturenmerk FresQ.
Chr. Hansen komt met dit soort innovatieve zaken tegemoet aan de groeiende vraag naar levensmiddelen met minder kunstmatige additieven. “Doordat we de kracht van goede bacteriën benutten, versterken we onze leidende rol in het segment bioprotectie”, zegt het bedrijf.
Overname HSO Health care
Op acquisitiegebied was Chr. Hansen in april actief in Oostenrijk, waar het bedrijf HSO Health Care, fabrikant van probiotica voor de gezondheid van vrouwen, werd ingelijfd. De aankoop voegt een bescheiden € 15 miljoen toe aan de jaaromzet, maar het bedoelde probioticasegment is volgens Chr. Hansen een snelle groeier en de producten passen perfect in de bestaande portfolio van het concern.