Skip to content

Delhaize biedt korting tot 15% op gezonde voeding

Updated on:
Nieuws
Food & Health
Winkelmandje van Delhaize met producten waarvoor een Nutri-score A of B geldt. Kortingen voor deze producten kunnen oplopen tot 15%. - Foto: ANP

Winkelmandje van Delhaize met producten waarvoor een Nutri-score A of B geldt. Kortingen voor deze producten kunnen oplopen tot 15%. - Foto: ANP

De Belgische supermarktketen Delhaize lanceert een nieuw programma, SuperPlus, waar kortingen voor gezonde voeding aan verbonden zijn.

De kortingen kunnen oplopen tot 15% voor producten met een Nutri-score A en B. De supermarktketen wil op die manier de ‘gezondste supermarkt’ worden.

Geen prijzenoorlog

Delhaize zegt niet van plan te zijn een prijzenoorlog te beginnen, maar heeft wel de ambitie om voor gezonde voeding “de beste optie te willen zijn”, aldus CEO Xavier Piesvaux. SuperPlus zal zowel via een app op de smartphone als op een klassieke kaart werken.

Tot € 360 korting per jaar

Het nieuwe is een kortingsprogramma voor gezonde voeding, afhankelijk van hoeveel de klant maandelijks winkelt. Er is een standaard korting van 5% op gezonde producten. Die loopt op tot 10% bij maandelijkse uitgaven tussen € 200 en € 500 en wordt 15% wanneer de klant voor meer dan € 500 producten met Nutri-Score A of B aankoopt. De kortingen zijn dan de volgende maand geldig op producten met Nutri-Score A en B, maar wel beperkt tot € 30 per maand.

Volgens Delhaize kan de korting zo oplopen tot € 360 per jaar voor gezonde voeding. Daarmee wordt een gemiddelde inkoop van de Belgen 4 tot 7% goedkoper, volgens de supermarktketen. “We willen een democratisering van gezonde voeding”, aldus CEO Piesvaux.

De supermarkt met het ‘beter eten’

De trend van gezonde voeding duikt steeds vaker op, en ook andere supermarkten springen op de kar. “Maar niemand doet het zo consequent als Delhaize. Ze zijn er al een tijd mee bezig”, aldus retailprofessor Gino van Ossel. “Het gaat om een structureel belangrijke trend, die overeenkomt met wat Delhaize in het verleden al heeft gedaan. Het sterkt hen in hun profiel van de supermarkt met het ‘beter eten’.”

Concurrenten zoals Colruyt kunnen hier moeilijk antwoord op geven, meent van Ossel. “Colruyt kan moeilijk zijn laagste prijs hanteren als door de variable kortingen niet duidelijk is hoe groot het voordeel is.”

Snel delen

Afbeelding
Stefan Essink

Voormalig redacteur